Vooral voeding bepaald vermogen van verbranden

‘Tachtig procent van ons vermogen om vet te verbranden wordt bepaald door onze voeding. De overige twintig procent hangt af van de juiste lichaamsbeweging (zoals trainen in de hoogste prikkel), goede levensgewoonten en genetische factoren.

Roel Klasen

’ De belangrijkste oergewoonte is het nabootsen van de voeding van onze voorouders, de jager-verzamelaars. Door oergezond te eten zorg je ervoor dat je op gewicht blijft of afvalt als dat nodig is. Het voorkomt dus welvaartziektes zoals diabetes type 2. Onze voorouders leefden van de jacht en wat zij verzamelden. Dierlijke eiwitten en vetten uit vlees en vis waren de belangrijkste voedingsbronnen. Daarnaast werden in de zomer knollen, kruiden, noten en bessen gegeten. Onze hedendaagse voeding wijkt op één belangrijk punt af van de oervoeding; de hoeveelheid koolhydraten.

Wij eten veel meer koolhydraten dan onze verre voorouders

Koolhydraten zijn suikers. We vinden ze in grote hoeveelheden in zetmeelhoudende producten zoals brood, aardappels, rijst en pasta. Daarnaast zitten ze in alles wat geraffineerde suiker bevat zoals koekjes, snacks, chocolade, taart, frisdrank, ijs, snoep, ontbijtkoek en cake. Er zitten ook veel koolhydraten in zoet fruit: appels, peren, bananen en sinaasappels en in alle vruchtensappen, gezoet of niet gezoet. De overdaad aan koolhydraten in onze voeding kennen we pas korte tijd. Stel je de geschiedenis van de mensheid eens voor als een dag. Wij hebben dan zo goed al 24 uur van jagen en verzamelen geleefd. Jager-verzamelaars aten voornamelijk eiwitten en vetten uit vlees en vis, aangevuld met met verzamelde knollen, wilde groenten en bessen. De grote hoeveelheid koolhydraten uit graan is sinds de agrarische revolutie in de laatste vier minuten aan ons dieet toegevoegd. De consumptie van suiker is de laatste vijf seconden zelfs vertwintigvoudigd. Duidelijk wordt dat we de oorzaak van overgewicht, diabetes en welvaartziektes dus niet bij het eten van eiwitten moeten zoeken, maar bij overmatige consumptie van koolhydraten uit graan en suiker!

www.ptraak.nl

Wij waarderen je privacy.

Wij gebruiken cookies voor analyse, de mogelijkheid tot berichten te delen op social media en om advertenties te tonen. Door op Akkoord te klikken en verder te gaan stem je in met ons privacybeleid en kan je gebruik maken van deze functionaliteit.