Pijn bij het vrijen

Het komt veel vaker voor dan wij denken. Vaak wordt er doorgemodderd door deze vrouwen en weten vaak niet wat er aan te doen is.

Redactie

Schaamte speelt een grote rol. Je gaat hier ook niet zo gemakkelijk mee naar de dokter. Erover praten is ook een groot taboe. Want vrijen is geweldig, het bevredigd en moet extatisch zijn. Is het bij jou nu net niet het geval, dan zal je vast iets niet goed doen. Je denkt bij jezelf dat je vast de enige bent met dit probleem omdat je anderen er nooit over hoort praten. Er zijn veel oorzaken De meest voorkomende zijn:

  • Vrijen met een vaginale (schimmel) infectie.
  • Negatieve seksuele ervaringen in het verleden.
  • Darmen die niet goed werken, waardoor pijn ontstaat tijdens het vrijen.
  • Endometriose.
  • Het niet goed kunnen aansturen van de bekkenbodemspieren, hierdoor gaat de bekkenbodem ‘op slot’ juist wanneer je zou willen ontspannen. Niet alleen vrijen kan daardoor pijnlijk worden, er kan ook obstipatie of een blaasklacht - frequent kleine beetjes moeten plassen - ontstaan.
  • Huidziekten van de schaamlippen, zoals Lichen Sclerosus.
  • Vulvodynie - zeer pijnlijke plekjes aan de schaamlippen zonder duidelijke oorzaak.
  • Littekens na een bevalling door een knip of een inscheuring.
  • Vaginale droogte door hormoongebrek na de overgang.

Wat kun je er zelf aan doen?

  • Om aan de slag te kunnen met de juiste mogelijkheden is het belangrijk om de oorzaak van de probleem te achterhalen. Een gespecialiseerde arts, meestal een gynaecoloog, kan dit voor je uitzoeken!
  • Bij terugkerende vaginale infecties als schimmel of bacteriële vaginose is er een disbalans in de normaal in de vagina voorkomende melkzuurbacteriën en ziekteverwekkende bacteriën of schimmels c.q. gisten. Een goed evenwicht van vaginale bacteriën wordt in stand gehouden door een evenwichtige darmflora, een goed werkende darm is daarom een must.
  • Heb je vaker last van je darmen: obstipatie of juist te frequente stoelgang, te harde of juist ongevormde ontlasting, opgezette buik, winderigheid? Dan is het zaak om eerst naar je voeding te kijken. Zijn daar verbeteringen mogelijk? Denk in de eerste plaats aan voedingsstoffen waar je mogelijk niet goed tegen kunt.
  • Bij veel mensen helpt het om veel meer groenten te gaan eten, 300 gram per dag, gekookte en rauwe groenten. Dat lijkt veel, maar is goed te doen als je vaker dan 1x per dag groenten eet en steeds meer dan één kleur groenten. Groentesoep en groene smoothies zijn ook een prima bron van voedingsvezels. Groenten bevatten bovendien stofjes die ons immuunsysteem helpen bij de verdediging tegen ziekmakende micro-organismen.

Hoe kun je dit laten behandelen?

  • Een acute infectie is zeker goed te bestrijden met middelen tegen schimmel of antibiotica op voorschrift van een arts. Met deze middelen worden meestal niet allen de ziekteverwekkers gedood, maar ook de probiotische bacteriën. Als de infecties steeds weer de kop opsteken, is deze behandeling op den duur geen goed plan.
  • Infecties zijn ook met meer natuurlijke middelen goed te bestrijden: Vaginale zetpillen op basis van etherische oliën die ziekmakende micro-organismen kunnen doden. Ook het (tijdelijk) gebruik van probiotica, vaginaal of oraal te gebruiken kan erg goed helpen om het evenwicht in vagina en darm te herstellen.
  • Vaginale droogte na de overgang komt voor bij meer dan ¼ van alle vrouwen na de menopauze. Deze klacht is niet alleen vervelend vanwege de pijn bij het vrijen, ook gaat deze vaak gepaard met frequentere blaasontstekingen.
  • De beste werkzame behandeling is het langdurig gebruiken van een lage dosis vrouwelijk hormoon in de vagina. Dit kan als zetpil, crème of klein tabletje. Het bio-identieke hormoon dat gebruikt wordt, is estradiol of het nog zwakker werkzame estriol.
  • Er is slechts een zeer kleine hoeveelheid hormoon nodig voor een groot effect, vergelijkbaar met het slikken van het 1 anticonceptiepil op jaarbasis. Daarom is deze therapie niet gevaarlijk, bijwerkingen zullen niet of nauwelijks optreden en deze behandeling kan vele jaren achter elkaar gebruikt worden.
  • Vind je het idee van een hormonale behandeling toch beklemmend dan kun je ook kiezen voor niet hormonale middelen: bijvoorbeeld vaginale gel met hyaluronzuur (Premeno); Dit middel geeft ook bewezen goede effecten.
  • Plantaardige middelen kunnen ook een goed effect geven: bijvoorbeeld de ‘Regeneratie-Olie’ van de Vrouwenpoli op basis van Granaatappelzaadolie en Duindoornolie met diverse etherische oliën.
  • Als ‘glijmiddel’ kan deze regeneratie-olie ook goed gebruikt worden. Al vele generaties lang gebruiken vrouwen voor dit doel ook Kokosolie.
  • Als de aansturing van je bekkenbodemspieren niet goed verloopt, kun je het beste hulp zoeken bij een gespecialiseerde fysiotherapeut: de bekkenfysiotherapeut. Zij zal je oefeningen leren die kunnen helpen om de grip op je bekkenbodemspieren weer terug te krijgen. Dat kun je niet in één dag leren en ook niet in één maand, maar volhouders worden bijna altijd beloond.
  • Een belangrijke tip is om in elk geval nooit te vrijen als het zeer doet. Dat verergert de klachten alleen maar en brengt je verder van je doel. Voor alle andere oorzaken van pijn bij het vrijen moet per vrouw bekeken worden welke aanpak het beste bij haar past en welke aanpak vermoedelijk de beste oplossing biedt. Dit is specialisten werk. Bij Vrouwenpoli Boxmeer zie ik frequent vrouwen met vaak al járen pijn bij het vrijen. Het is onnodig om met dit probleem te blijven rondlopen. Ook voor jou is er een oplossing!

Bron: Vrouwenpoli Boxmeer www.femna40.nl  

Wij waarderen je privacy.

Wij gebruiken cookies voor analyse, de mogelijkheid tot berichten te delen op social media en om advertenties te tonen. Door op Akkoord te klikken en verder te gaan stem je in met ons privacybeleid en kan je gebruik maken van deze functionaliteit.