Paprikaquiches

Dit is een leuk ontbijt voor een zondagochtend, als je iets meer tijd hebt en je je schatje een keer wilt verwennen. Overigens niet voor mijn eigen schatje, want die lust geen paprika (vreselijk onhandig, ik raad je aan om een partner te zoeken die naast van jou, ook van paprika houdt).

Recepten

Dit is een leuk ontbijt voor een zondagochtend, als je iets meer tijd hebt en je je schatje een keer wilt verwennen. Overigens niet voor mijn eigen schatje, want die lust geen paprika (vreselijk onhandig, ik raad je aan om een partner te zoeken die naast van jou, ook van paprika houdt). Hoe dan ook: dit ontbijtje doet het goed als brunch, maar ook als werklunch (maak het op zondag en bewaar het in de koelkast; uit de vriezer is het niet half zo lekker). En natuurlijk ook prima als bijgerecht voor het avondeten.

Porties: 4
Duur: 10 minuten + 20 minuten

Boodschappenlijstje

• 2 paprika’s (in de kleur die je het lekkerst vindt) • Voorgesneden groentenmix (want hey, je maakt dit voor je schatje dus hebt wel wat interessanters te doen dan groenten snijden) • 3 eieren • lekkernijen (noten, pijnboompitten, blauwschimmelkaas, dat soort dingen)

Heb je vast nog wel in huis

• 1 teentje knoflook • 2 á 3 eieren • grijs zeezout • peper • bakvet (roomboter, ghee, rundervet, kokosolie) • kruiden naar smaak (zie voor ideeën de andere quicherecepten)

Uit je keukenkastje

• ovenschaal • koekenpan/wok • garde

Aan de slag!

Bak de groenten in een paar minuten op in wat roomboter. Voeg zout, een teentje knoflook en wat kruiden toe. Ja maar Nienke, je hebt niet gezegd hoeveel groentenmix! Moet ik een grote of een kleine zak kopen? Dat maakt ook helemaal niet uit, want wat je niet gebruikt bewaar je gewoon voor de lunch of het avondeten (of stop het in de vriezer voor een andere keer). Halveer de paprika’s en haal de zaadjes eruit. Schep ze driekwart vol groenten. Klop twee of drie eieren los met wat extra zout en kruiden en giet dat over de groenten heen. De echte lekkerbekken raspen er nog wat kaas overheen voordat ze het in de oven schuiven. Bak de quiches in een ingevette ovenschaal op een middelhoge stand (zeg 175 graden) tot het ei gestold is, de kaas gesmolten en de paprika nog niet verbrand.

Gezond omdat

> Geen granen, wel extra vezels! > Eieren leveren belangrijke eiwitten en choline. Dat is een belangrijk bestanddeel van fosfatidylcholine (hoef je niet te onthouden hoor), een stof die helpt om je darmslijmvlies op te bouwen en gezond te houden. Dit recept komt uit het boek 'de Poepdokter bakt ze bruin':
www.splintmedia.nl/de-poepdokter-bakt-ze-bruin/

Wij waarderen je privacy.

Wij gebruiken cookies voor analyse, de mogelijkheid tot berichten te delen op social media en om advertenties te tonen. Door op Akkoord te klikken en verder te gaan stem je in met ons privacybeleid en kan je gebruik maken van deze functionaliteit.