6 tips voor ouderen die bijdragen aan de gezondheid

Langdurig zitten of liggen is niet goed voor je gezondheid. En ook te weinig prikkels en activiteiten kunnen leiden tot allerlei gezondheidsklachten.

Redactie

Het is dus belangrijk om actief en in beweging te blijven, vooral wanneer je boven de zestig jaar bent. Gemiddeld zitten ouderen van boven de zestig jaar in Nederland meer dan tien uur per dag stil. Dat is bovengemiddeld en dus te veel. De mobiliteit neemt erdoor af en ook is er een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Adviesinstituut TNO adviseert om per uur zitten in totaal twee keer twee minuten op te staan en de benen te bewegen. Maar er zijn nog veel meer dingen die je kunt doen om het zit-patroon te doorbreken. We zetten onze 6 tips op een rij.

Neem de trap
Een logische tip natuurlijk: neem waar mogelijk altijd de trap in plaats van de lift. Van zo’n inspanning gaat je bloed goed stromen en dan komt er extra zuurstof in je lichaam. En wist je dat er een richtlijn in Nederland is die zegt dat elk persoon één uur per dag moet bewegen totdat hij of zij gaat zweten? Een moment flink inspannen is zeer goed voor je gezondheid.

Op visite in plaats van bellen

Vaak zitten we thuis op de bank uren te bellen met familieleden en vrienden. Maar waarom zou je niet gewoon een bezoekje brengen aan deze vrienden en familie? Zo ben je in beweging en heb je ook nog eens een leuke activiteit. En wanneer je visite over de vloer hebt, maak dan een wandeling in plaats van samen uren op de bank te zitten kletsen.

Minder televisie kijken

Veel ouderen kijken lang televisie omdat er veel interessante tv programma’s, speciaal gericht op ouderen, zijn en het voor hen een vorm van ontspanning is. Echter, zorgt het langdurig televisie kijken er voor dat ouderen lange periodes inactief zijn. Probeer het televisiekijken daarom te beperken tot korte periodes en kijk alleen naar wat je echt graag wilt zien. Of koop een hometrainer of roeimachine en doe een work-out tijdens het televisiekijken.

Blijf sporten

Sporten is op alle leeftijden belangrijk. Wanneer je minder mobiel bent of gezondheidsklachten hebt, dan kun je onder medische begeleiding sporten of stoelyoga doen. Op de televisie kun je elke dag meedoen met sporten voor ouderen en ook in de sportschool zien we tegenwoordig veel 70-plussers. Yoga kun je thuis doen of ga lekker buiten fietsen met mooi weer.

Er op uit

Probeer er elke dag even op uit te gaan. Al is het maar voor een kleine wandeling, een ijsje of koffie met gebak om de hoek. Zorg ervoor dat je tijdens een wandeling zoveel mogelijk loopt. Stap een bushalte eerder uit, parkeer de auto wat verder weg of maak een omweg. Blijf in de bushalte staan in plaats van op het bankje te gaan zitten.

De natuur

Vrijwel iedereen vindt het prettig om in de natuur te zijn. En wanneer je ouder wordt, dan is dit nog belangrijker. Ga daarom op een mooie dag in de schaduw op een bankje in het park zitten, ga lekker wandelen of picknicken in het bos of op het strand.

Wanneer je dit zelf niet meer kunt, dan zijn er ook allerlei initiatieven en organisaties die activiteiten organiseren zoals de fietsbuddies, biowalking en De Zonnebloem. De Zonnebloem organiseert allerlei leuke uitstapjes voor volwassen mensen met een handicap. Zij zetten alles op alles om mensen een onvergetelijke dag te bezorgen met de hulp van vrijwilligers, donateurs en partners. Het verpleeghuis of verzorgingshuis in de buurt organiseert vaak allerlei activiteiten die ook toegankelijk zijn voor zelfstandig wonende ouderen. Hierbij kun je denken aan beautymiddag, bingo, handwerken of bloemschikken. Op deze manier leggen ouderen weer contacten, ervaren ze gezelligheid en kunnen zij van het leven genieten.

Wij waarderen je privacy.

Wij gebruiken cookies voor analyse, de mogelijkheid tot berichten te delen op social media en om advertenties te tonen. Door op Akkoord te klikken en verder te gaan stem je in met ons privacybeleid en kan je gebruik maken van deze functionaliteit.