Hoeveel kopjes koffie kun je per dag drinken?

Wetenschappers ontdekken steeds meer gezondheidsvoordelen van koffie. Koffie zonder suiker past dan ook in ieder gezond voedingspatroon.

Redactie

Ook als je makkelijker en snel wilt afvallen. Koffie maakt niet voor niets deel uit van de Schijf van Vijf. Koffie drink je niet onbeperkt maar met mate. Dan is koffie zelfs gezond. 

Voor- en nadelen van cafeïne

Cafeïne is het belangrijkste ingrediënt in koffie. Deze stof is van nature aanwezig in koffie en in beperkte mate in thee, energiedrankjes, frisdrank en zelfs in chocolade en in chocolademelk. Dagelijks één of twee kopjes koffie is gezond. Zo verbetert cafeïne onze concentratie, verhoogt onze prestaties en zorgt voor meer energie. Deze voordelen vervallen als we meer dan vijf koppen koffie per dag drinken. Dat zorgt voor enkele vervelende nadelen zoals:

  • Rusteloosheid
  • Een verhoogde prikkelbaarheid
  • Angst
  • Moeilijk inslapen en slaapproblemen
  • Hoofdpijn

Cafestol

Het drinken van kookkoffie en koffie gezet met een zogenaamde cafetière worden afgeraden. Beiden bevatten teveel caféstol. Deze stof verhoogt je ongezonde LDL-cholesterol en is slecht voor onze bloedvaten. Drink daarom nooit meer dan twee kopjes espresso of koffie van cups per dag.

Soorten koffiebonen

Niet alle koffiebonen zijn dezelfde. We onderscheiden meerdere soorten namelijk:

  • Arabica: is de meest geteelde koffieboon met een verfijnde en zoete smaak. Dat heeft deze populaire koffieboon te danken aan het feit dat hij op een gemiddelde hoogte van 1500 meter wordt gekweekt. Zo heeft Arabica weinig of geen last van allerlei ziekten en parasieten. Heeft een laag cafeïnegehalte
  • Robusta: groeit tot op hoogten tot 600 meter. Proeft sterker dan de Arabica boon en heeft een meer bittere smaak
  • Liberica: uit Liberia en Uganda. Zijn smaak is vergelijkbaar met die van de Robusta. Is minder van kwaliteit en toch duurder
  • Illy koffiebonen: met hun onmiskenbare smaak van de Illy blend in verschillende soorten is dit een van de meest populaire koffieboon. De Classico met normale branding biedt een perfecte balans tussen zuurgraad en bitterheid met een zoete afdronk. De Intenso met donkere branding heeft een volle, bittere smaak. Arabica koffiebonen zijn afkomstig uit Brazilië, Guatemala, Ethiopië en Colombia.

De belangrijkste gezondheidsvoordelen van koffie drinken

Koffie drinken in relatief kleine hoeveelheden zorgt dus voor enkele belangrijke gezondheidsvoordelen zoals :

  • Doet meer opgeslagen lichaamsvet verbranden
  • Snel afvallen
  • Beschermt tegen aderverkalking, hart- en vaatziekten
  • Verkleint ons risico op beroerten,
  • Voorkomt diabetes type 2 of vermindert de symptomen

Hoeveel koffie drinken gezonde volwassenen per dag?

De maximale hoeveelheid koffie die we dagelijks mogen drinken hangt van meerdere factoren af en verschilt dus van persoon tot persoon. De aanwezigheid van cafeïne in is er oorzaak van dat gezonde volwassenen maximaal vier kopjes koffie per dag drinken. Dan genieten we maximaal van alle gezondheidsvoordelen van cafeïne. Voor sommige risicogroepen zoals zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven, kinderen en jongeren geldt een beperking. Zij drinken nooit meer dan twee kopjes per dag. Zwangere vrouwen of zij die borstvoeding geven drinken liever helemaal geen koffie. 

  

Wij waarderen je privacy.

Wij gebruiken cookies voor analyse, de mogelijkheid tot berichten te delen op social media en om advertenties te tonen. Door op Akkoord te klikken en verder te gaan stem je in met ons privacybeleid en kan je gebruik maken van deze functionaliteit.