Het geheim van gezond ouder worden

Tegenwoordig doen we er alles aan om gezond oud te worden. En het lukt ons aardig: de levensverwachting neemt steeds verder toe.

Redactie

Daar waar de gemiddelde levensverwachting nu nog rond de 80 jaar ligt, wordt dit vanaf 2060 door het CBS geschat op gemiddeld 88 jaar. Echter, betekent het niet automatisch dat ook de kwaliteit van leven hetzelfde blijft of zelfs zal verbeteren. Daarom is gezond ouder worden erg belangrijk. In dit artikel lees je een aantal praktische tips hoe jij gezond oud kunt worden.

Gezonde voeding: net zoals in de Blue Zones

We kunnen veel gezondheidswinst boeken als we onze vetten en koolhydraten halen uit gezonde voeding zoals groenten, fruit, onbewerkte granen, pitten en zaden. Zo blijft bijvoorbeeld je cholesterolgehalte en je bloeddruk goed op peil. Dit doen ze bijvoorbeeld ook in de zogeheten ‘blue zones’. Dit zijn plekken met de hoogste levensverwachting ter wereld. Dat houdt eigenlijk in dat je hele pure en onbewerkte producten eet. Een aantal voorbeelden:

  • Zo min mogelijk suiker en zuivel
  • Minder vlees en meer vis
  • Proteïne halen uit bonen
  • Veel donker brood en noten tussendoor

Beweeg de hele dag door

We weten het allemaal en het is zó voor de hand liggend, maar o-zo-waar! Het advies is om minimaal een half uur per dag actief te bewegen. Echter, is dit nog veel te weinig en zouden we eigenlijk iedere dag een uur actief moeten zijn. Denk hierbij aan wandelen, fietsen, tuinieren, zwemmen of licht joggen.

Train het geheugen

Braingames zoals puzzels en Sudoku doen het erg goed. Door je hersenen, zeker op latere leeftijd, goed en regelmatig te trainen, kun je de kans op geheugenverlies verminderen.

Stressmanagement: zo ben jij stress de baas

Het is algemeen bekend dat stress een flinke aanslag kan hebben op je lichaam en geest. Het is de kunst om een balans te vinden en het liefste pak je dan ook één of soms twee momenten van rust per dag. Je kunt je op die momenten dan even ‘uitzetten’. Denk bijvoorbeeld aan het moment voordat je naar bed gaat. Dit zorgt voor de herstelprocessen van je immuunsysteem en je stofwisseling, waardoor je lichaam zich weer even ‘zen’ voelt. Vaak ervaren we stress tijdens het werk, maar dit kan natuurlijk ook in relationele sfeer ontstaan of in een hele andere situatie. Ook als je ouder wordt! Veel ouderen kunnen zich bijvoorbeeld zorgen maken over de afwikkeling van de nalatenschap en het proces daarna: het verdelen van de erfenis. Het is fijn om alles goed voor jezelf én je nabestaanden te regelen, zodat je hier geen omkijken meer naar hebt. Het geeft je een fijn gevoel als je dit allemaal geregeld hebt.

Kies voor een positieve levenshouding

Het klinkt heel cliché, maar positief in het leven staan brengt je een heel stuk verder. Een positieve levenshouding kan je maken of breken. Daar waar je drive en doorzettingsvermogen je tijdens je werkende leven veel brengt, is dat op oudere leeftijd niet anders. Door je best doen om positief te denken en als je de drive hebt om door te gaan, kun je het langer ‘volhouden’ op oudere leeftijd. Het levert je dus meer op dan alleen een goed humeur!

Wij waarderen je privacy.

Wij gebruiken cookies voor analyse, de mogelijkheid tot berichten te delen op social media en om advertenties te tonen. Door op Akkoord te klikken en verder te gaan stem je in met ons privacybeleid en kan je gebruik maken van deze functionaliteit.