Wat vindt u van dit artikel? - 1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (1 stem, gemiddelde: 5,00 van de maximaal 5 sterren)
Loading...

Wie houdt er niet van een lekkere, sappige burger op zijn tijd? En omdat het misschien niet altijd de gezondste keuze is om 200 grams runderburgers weg te eten, heeft Amber een gezond alternatief bedacht: een veganistische burger, gemaakt van o.a. zoete aardappel en rode linzen.

Lekkere ingrediënten, gezonde keuze

Veggie burgers zijn helemaal in. In de supermarkten vind je inmiddels een enorme hoeveelheid aan vegetarische versies op de vleesburger. Echter, zijn deze producten wel zo gezond als ze lijken? Naast dat ze vaak behoorlijk bewerkt zijn, bevatten ze ook veel ongefermenteerde soja. Wil je zeker weten dat je écht een gezonde keuze maakt, dan maak je natuurlijk je eigen groenteburgers.

Hoe bind je een burger?

Meestal wordt in een vegetarische burger ei gebruikt om de burger te binden. Voor de veganistische burger maakte Amber een mooie combinatie van bindende, vegan producten: havermout en hennepzaad. Merk je dat je burger te zacht of juist te stevig wordt, dan kun je dus met deze twee ingrediënten spelen qua hoeveelheid.

Combi van miso, kruiden en appel

Wat deze burger ook erg bijzonder maakt, is de combinatie van smaken. Door de miso krijgt de burger een hartige, umami smaak. De koriander, komijn en knoflook zorgen voor een diepe, oosterse smaak en het hennepzaad en de zoete aardappel zorgen weer voor een zachte smaak en structuur. Alles bij elkaar een echte smaakexplosie!

Eiwitten

Als je vlees wilt vervangen, kan het goed zijn om te letten op dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt. Ook daar is aan gedacht. Zowel rode linzen als hennepzaad bevatten namelijk maar liefst 30% eiwit. Qua voedingswaarden dus ook een uitstekende vleesvervanger!

Geen burger, wel een salade?

Hou je meer van salades dan burgers? Tip van Amber: rol eens balletjes van het deeg. Door de heerlijke rijke smaak en vele kruiden in dit recept krijgt je salade dan lekker veel ‘body’ en is vlees in je salades óók helemaal niet meer nodig. Gebruik dan wat minder havermout of hennepzaad, zodat de balletjes lekker zacht van structuur zijn.

Het receptkaartje en de ingrediënten te verkrijgen zijn in de bio-speciaalzaak.

www.terrasana.nl

Deel dit bericht op

Lees ook

» Rauwe havermoutvlokken met sinaasappelsap
» Rösti van appel en wortel met kaasschnitzel
» Salade veldsla
» Paprikapuree van Ralph Moorman
» De perfecte mancake
Redactie

13-09-2016 om 10:17

Tags: ,


Reageren op dit artikel