De effecten van High-Intensity training

De effecten van High-Intensity training Je wilt je sterker, fitter en energieker voelen, maar je hebt geen tijd en geen zin om uren in een sportschool door te brengen. Ideaal gezien zou het ook niet nodig moeten zijn om conditietraining te doen.

Roel Klasen

De effecten van High-Intensity training

Je wilt je sterker, fitter en energieker voelen, maar je hebt geen tijd en geen zin om uren in een sportschool door te brengen. Ideaal gezien zou het ook niet nodig moeten zijn om conditietraining te doen. Roel Klasen, personal trainer van PT Raak Personal Training in Heemstede, vertelt dat de realiteit helaas anders is.

Velen van ons werken achter een bureau of zitten hele dagen in de auto. Moe en uitgeblust aan het eind van de werkdag kunnen we het niet opbrengen onze sporttassen te pakken en naar een fitnesscentrum te gaan voor een uurtje cardio en een rondje kracht. Tegenwoordig bewegen we veel te weinig. Onze conventionele manier van fitness legt te veel nadruk op uren trainen per week, veel hardlopen en tijdrovende herhalingen. Dit is nog steeds het beeld dat veel mensen hebben bij 'meer bewegen'. Door het drukke leven dat iedereen leidt, wordt het 'alles of niets'. Goede voornemens worden een aantal weken opgevolgd, daarna lukt het niet meer. Gelukkig is volgens ons oeroude DNA deze manier van fitness helemaal niet meer nodig! Sterker nog, onderzoeken laten zien dat een training (minder dan 25 minuten) juist erg veel voordelen voor het lichaam heeft. Het is goed voor het immuunsysteem en zorgt voor de natuurlijke aanmaak van het belangrijkste groeihormoon. Dit belangrijke groeihormoon verhoogt tevens je vetverbranding en blijkt met name van belang bij verbranding van je gevaarlijke buikvet. Verdere voordelen zijn dat functionele kracht zal toenemen, je kleding beter gaat zitten, er minder kans is op blessures en rugpijn, je meer spieren krijgt; meer spieren is verbeterde stofwisseling (metabolic-rate), je hormoonhuishouding gezonder wordt; dit betekent minder stresshormonen, meer groeihormonen, meer sekshormonen en minder suikerhormonen. Dit heeft een sterker anti-aging effect, wat je zult merken aan een hoger energieniveau, een goed libido en een beter humeur. Wetenschappelijk is aangetoond dat een lage spiermassa een risicofactor is voor het optreden van insulineresistentie, de belangrijke voorloper van diabetes type 2. High-Intensity trainingsvormen zijn compleet anders zijn dan waar mensen aan denken bij de termen SPORTIEF en CONDITIE. Velen denken nog steeds bij sporttraining dat MEER en VEEL altijd beter is. Hoe langer en vaker getraind wordt, des te beter zou het resultaat zijn. Door de hoge prikkel van de training volgt een sterke stimulus respons reactie en hoef je maar één tot twee keer per week te trainen. Veel mensen raken na een aantal maanden trainen zelfs helemaal van hun rugpijn af. De botdichtheid zal toenemen, wat vooral voor vrouwen boven de 50 jaar uitermate belangrijk is om osteoporose te voorkomen. Korte High-Intensity trainingsvormen zijn er ook voor iedereen met een drukke agenda. Mensen worden fitter en energieker. Dit draagt bij aan de bedrijfsdoelstellingen waarin de vitaliteit van werknemers steeds belangrijker wordt. Dat is zeker niet onbelangrijk nu de pensioengerechtigde leeftijd omhoog gaat naar 67 jaar. Haalbaar voor zelfs de drukste executives, zodat een veel bredere doelgroep succesvol en blijvend kan meedoen. Probeer jezelf eens te verdiepen in (korte) High-Intensity trainingen, of vraag ernaar bij de fitnessintructeur/personal trainer waar je traint. www.ptraak.nl

Wij waarderen je privacy.

Wij gebruiken cookies voor analyse, de mogelijkheid tot berichten te delen op social media en om advertenties te tonen. Door op Akkoord te klikken en verder te gaan stem je in met ons privacybeleid en kan je gebruik maken van deze functionaliteit.