Wat vindt u van dit artikel? - 1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (Nog geen beoordelingen)
Loading...

Positief leven

Natuurlijk wil je positief in het leven staan. Maar eerlijk is eerlijk, dat lukt niet altijd. Als ’s ochtends de wekker gaat en je wil langer slapen of je collega enorm aan je kop zeurt. Als je al met het juiste been uit bed was gestapt, is er niet veel nodig om je humeur te breken. Hoe blijf je positief?

  1. Start de dag goed

Begin je dag met aandacht voor al het goede in je leven. Wees dankbaar voor alles wat je hebt. Positief zijn begint met je positief te voelen. Wat maakt jou blij? Even ontspannen of een liedje op de radio, knuffelen met je kind of huisdier? Natuurlijk zorgt dit er niet altijd voor dat je de hele dag een goed humeur houdt. Wel start je zo je dag goed en maak je het gemakkelijker je goede gevoel vast te houden. Slechts een paar minuutjes per dag kunnen het verschil maken.

  1. Ontdek wat je van je stuk brengt

Sommige situaties kunnen je ‘mood’ letterlijk verstoren. Iemand die je bijna afsnijdt van de weg, die moeder op het schoolplein die zich overal mee bemoeit. Dat kan jouw goede humeur als sneeuw voor de zon doen wegsmelten. Vraag je af waarom dit je van je stuk brengt? Jij reageert zo, omdat de situatie iets in jou spiegelt: dat kan boosheid zijn of in het voorbeeld van de auto een overtuiging als ‘ik word niet gezien’. Door te weten wat jou van je stuk brengt, krijg je inzicht in je negatieve triggers. Heb andersom ook aandacht voor wat jou positief beweegt! 3

3. Bewust-zijn

Veel van wat je denkt, zegt of doet op een dag is niet bewust en ontstaat vanuit de automatische piloot. Je bent vaak vastgeroest in je manier van denken en doen. Als dit patroon negatief is, kan het je parten spelen. Door te letten op wat je denkt, doet of zegt ontdek je waarin jij negatief bent. Door aandachtig positief te zijn, ontwikkel je een positievere mindset. Je word positiever. En wist je dat je zo ook je gezondheid ondersteunt? Positieve gedachtes en woorden zijn veel gezonder voor je mind en lichaam dan negatieve.

  1. Luister naar jezelf

Je kunt niet altijd doen waar je zin in hebt. Althans het kan wel, maar je verhoudt je ook tot andere mensen. Soms heb je sociale verplichtingen waar je geen zin in hebt: verjaardagen of je moet je huis opruimen. Dat kan ervoor zorgen dat je geen tijd voor jezelf overhoudt. Doe dingen waar je blij van wordt en die je energie geven. Durf kritisch te zijn in je agenda . Onthoud dat nee  zeggen tegen een ander betekent dat je ja zegt tegen jezelf. Maak tijd vrij om te wandelen, sporten of te werken aan dat project wat zo belangrijk voor je is. Breng een goede balans aan tussen datgene wat je leuk vindt en de moetjes. Dat zorgt voor een positief gevoel!

Wil jij hulp bij een positief leven? Kijk op www.methode-eigen.nl

 

 

Deel dit bericht op

Lees ook

» Hoe stop je negatieve gedachtes?
» Stress door internet?
» Mindfulness
» Geloof je het selfie?
» Vijf tips voor een goede gezondheid!
Redactie

05-06-2015 om 13:24

Tags: , , ,


Reageren op dit artikel