Hét meest krachtige roze ooit!

Hét meest krachtige roze ooit! Oktober staat al jaren bekend als dé maand van de aandacht rondom de strijd tegen borstkanker.

Hét meest krachtige roze ooit!

Oktober staat al jaren bekend als dé maand van de aandacht rondom de strijd tegen borstkanker. Op de bumper van mijn auto zit ook al jaren een Pink Ribbon. Het is een automagneet in de vorm van het inmiddels bekende roze lintje, dat symbool staat voor de zo belangrijke, wereldwijde strijd tegen borstkanker. Hij zit er, omdat ik van zéér nabij heb ervaren wat borst- én eierstokkanker met een gezond lichaam kunnen doen! Het zijn meedogenloze ziektes, die geen onderscheid maken tussen dik of dun, arm of rijk, jong of oud, mooi of lelijk. En hij zit er, omdat ik de Stichting die eraan ten grondslag ligt en alle dappere vrouwen die ook dagelijks vechten tegen deze sluipmoordenaren, een meer dan warm hart toedraag! Het felle roze is er inmiddels vanaf door de inwerking van de seizoenen, waarbij zon, wind, vorst en regen genadeloos hun werk deden. Dat deert echter niet en maakt het symbool achterop mijn vervoersmiddel zeker niet minder krachtig! Als we over wellness praten denken we vaak niet meer aan de letterlijke betekenis ervan zoals welzijn, je goed voelen en nog belangrijker: fit en gezond zijn. We staan er niet bij stil en gaan er klakkeloos van uit, dat er telkens weer een nieuwe morgen zal zijn. Maar niet voor iedereen gaat de zon steeds weer opnieuw schijnen helaas. Geniet intens van vandaag, want niemand heeft je immers morgen beloofd. In Nederland krijgt één op de zeven vrouwen in haar leven borstkanker. Een donkere periode vol angst, onzekerheden en het helaas onontkoombaar ontbreken van de factor wellness. Dankzij het vele geld dat is gestopt in nieuwe onderzoeken en behandelingsmethodieken, betekent het krijgen van de diagnose borstkanker gelukkig al lang niet meer per definitie dat het leven voorbij is of binnenkort zal zijn. Het Amerikaanse cosmeticaconcern Estée Lauder Companies begon in oktober 1992 met Pink Ribbon. Evelyn Lauder, de schoondochter van Estée Lauder, koos het roze lintje als hét symbool voor de strijd tegen borstkanker en startte met het verspreiden ervan. In oktober 1993 richtte zij 'The Breast Cancer Research Foundation' op. Deze beweging organiseert sindsdien op internationaal niveau bewustwordingscampagnes en werft fondsen ten behoeve van voorlichting en het bevorderen van het zo belangrijke onderzoek naar borstkanker. De Lauder Company stelt onder meer ieder jaar een deel van de opbrengst van speciale Pink Ribbon- items binnen hun merkenportfolio ten goede aan de strijd tegen borstkanker. Het roze lintje is inmiddels wereldwijd uitgegroeid tot hét symbool voor de bewustmakingscampagnes rondom borstkanker. Ook in Nederland wordt sinds 2003 meegedaan met deze internationale beweging. Borstkanker Vereniging Nederland nam hiervoor het initiatief en richtte de Stichting Pink Ribbon op. Samen met KWF Kankerbestrijding heeft deze stichting als voornaamste doel om aandacht te vragen voor de strijd tegen borstkanker. Inmiddels heb ik ook een nieuwe Pink Ribbon magneet op mijn autobumper. Het felle roze zal al rijdend ongetwijfeld weer vervagen, maar de intense kracht die dit symbool uitstraalt, trotseert zelfs de meest zware orkaan en is voor mij persoonlijk hét meest krachtige roze ooit! Mirna van Donselaar (www.cosmetitextpr.nl)

Wij waarderen je privacy.

Wij gebruiken cookies voor analyse, de mogelijkheid tot berichten te delen op social media en om advertenties te tonen. Door op Akkoord te klikken en verder te gaan stem je in met ons privacybeleid en kan je gebruik maken van deze functionaliteit.