Wat vindt u van dit artikel? - 1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (8 stem, gemiddelde: 4,75 van de maximaal 5 sterren)
Loading...

Afvallen door voor het eten een half uurtje te wandelen

We kunnen beter bewegen voordat we gaan eten, in plaats dat we NA het eten gaan bewegen. We zijn ontworpen om eerst voedsel te zoeken en het dan pas op te eten. Dat is een logisch gegeven.

We hebben in de oertijd vermoedelijk ons eten opgegeten waar we het vonden. We konden meenemen wat we in onze handen konden dragen en dat is nu eenmaal niet zo heel veel. Er waren in het oorspronkelijke ontwerp namelijk geen broekzakken, rugtasjes, of boodschappentassen. En weet je, dat oorspronkelijke design was eigenlijk heel goed doordacht! Als je honger krijgt en vervolgens op zoek gaat naar eten verdwijnt de honger. We hebben namelijk een soort reserve brandstofvoorraad in de spieren. Het lichaam kan door te bewegen de als glycogeen opgeslagen suikers in de spieren gebruiken, waardoor je een tijdje geen honger hebt. Zo kun je in elk geval makkelijker jagen en verzamelen.

Als je dan voedsel gevonden hebt en vervolgens hebt opgegeten, gaat je spijsvertering aan het werk. Je lichaam zal om de spijsvertering goed te laten verlopen extra bloed naar de maag en darmen sturen. Daarmee kunnen nutriënten worden vervoerd naar de lever, die zorgt voor verdere distributie. Het is niet meer dan logisch dat je dus na het eten wat minder bloed voor de rest van je lichaam tot je beschikking hebt. Zodra je gaat bewegen, ‘verstoren’ de spieren de werking van de spijsvertering. Iedereen die probeert te sporten met een volle maag doet dat gewoonlijk geen tweede keer.

Maar dit is nog niet het belangrijkste, er is nog iets anders.

We hebben een prachtig systeem in ons lichaam om te zorgen dat we energie kunnen maken uit glucose. Daarbij moet die glucose wel de cel in kunnen om er energie mee te maken. Als we niet bewegen hebben we insuline nodig om glucose de cel in te krijgen. Maar als we wel bewegen kunnen we glucose de cel in transporteren ZONDER insuline! In de oertijd bewogen we waarschijnlijk genoeg om met maar heel weinig insuline toe te kunnen. Tegenwoordig eten we zoveel koolhydraten en suikers EN bewegen we te weinig, zodat we veel meer insuline nodig hebben om glucose de cel in te brengen. Dat heeft nogal wat consequenties.

Wie veel koolhydraten eet, zonder daarbij (daarvoor) te bewegen zal glucose sneller opslaan als vet, omdat de glucose niet gebruikt wordt voor de energieproductie! Na een half uur stevig wandelen kun je twee tot drie uur lang gebruik maken van het slimme glucosetransport. Dat houdt in dat je na een half uur doorstappen voor de koolhydraten die je eet geen insuline nodig hebt. Bij een teveel glucose en insuline, zorgt insuline ervoor dat het teveel aan glucose (wat niet gebruikt kan worden om er energie van te maken) richting de vetcellen gestuurd wordt. Wanneer je voor het eten een half uurtje stevig wandelt, worden de koolhydraten die je eet meteen gebruikt en niet opgeslagen als vet!

Voor mensen die neigen naar overgewicht of diabetes is het daarom verstandig om VOOR het eten een lekker stuk te wandelen of te fietsen. Voor anderen is dat natuurlijk ook een goed advies, maar er zullen altijd uitzonderingen zijn. Wanneer je erg mager bent en last hebt van hypoglykemie is het misschien handiger om niet met een lege maag te gaan wandelen. Dat geldt ook voor mensen met een niet goed gereguleerde diabetes.

Bewegen VOOR het eten heeft een aantal voordelen voor je gezondheid, maar bewegen NA het eten is altijd nog beter dan NIET bewegen.

www.oerslank.nu

 

Deel dit bericht op

Lees ook

» Verantwoord sporten als het warm is
» De optimale hamstring stretch
» Waarom goede schoenen belangrijk zijn
» 3 dingen die absoluut cruciaal zijn voor het behalen van jouw fitdoel
» Kinderfysiotherapie
Yvonne van Stigt

23-05-2017 om 11:30

Tags: , ,


Reageren op dit artikel