Wat vertellen rimpels

Rimpels krijgen we allemaal. Daar ontkom je niet aan, hoe gezond je ook eet en hoe veel producten je ook gebruikt.

Irene Lelieveld

Maar rimpels hebben je wat te vertellen en veroudering kun je wel degelijk vertragen. Daar gaat deze column over.

Wat vertellen rimpels

We beginnen allemaal met een jong strak velletje maar zodra je de 40 gepasseerd bent, begin je toch wel duidelijk de tekenen van ouder worden te herkennen. Vaak kiezen mensen ervoor om huidcorrecties te laten doen. Dit is tegenwoordig booming business. Zonder deze ingrepen of producten kun je zelf ook al heel veel bereiken door je eet- en leefgewoontes eens heel kritisch te bekijken. Verder is het erg leuk om te ontdekken wat rimpels vertellen over je karakter en je innerlijke gezondheid. Charisma Vaak zijn we ook veel te veel bezig met ons uiterlijk en onze rimpels.  Uiteindelijk gaat het toch om wat je uitstraalt en wie je bent. Als deze uitstraling positief is dan noem je dat charisma. Dat is dus iets anders dan uiterlijke beauty. Kijken naar iemand met charisma is prettig. Deze mensen zijn positief, ze stralen, zijn gelukkig, hebben energie en zelfvertrouwen. Ze weten waarvoor ze staan en kunnen zich heel goed profileren met een vleugje humor zonder dat dit over de top is of verwaand overkomt want dat is zeker geen charisma. Leeftijd heeft hier niets mee van doen. Deze uitstraling kan aangeboren zijn maar in principe kan iedereen een charismatische uitstraling hebben als je lichamelijk en geestelijk goed in balans bent. Lichamelijk in balans door echt gezonde voeding, genoeg beweging, voldoende ontspanning, frisse lucht en geestelijk in balans door positief in het leven te staan met een vleugje humor.

Gezichtsdiagnostiek Het leuke is dat het gezicht je veel vertelt, want het gezicht is opgebouwd in zones. Elke zone staat in contact met ingewanden. Tussen de wenkbrauwen zit bijvoorbeeld de leverzone volgens de Chinese gelaatdiagnostiek. Die zit rond de onderlip bij de westerse gelaatdiagnostiek. Wanneer je daar rimpels of oneffenheden hebt, kan het zijn dat de lever uit balans is. Regelmatig een goede leverdetox zou zeker helpen. Het is natuurlijk leuk om hier meer over te weten. In mijn boek ‘Een mooie en vitale huid’ staat de gezichtsdiagnose kort uitgelegd. Je zult het collageen en de elastine in de huid moeten voeden en versterken.

Je begint eerst eens de grote boosdoeners, die de huid verzwakken, weg te laten uit de voeding en dat zijn:

  • Koffie; neem in plaats hiervan granen- of cichoreikoffie • Zwarte thee; neem kruidenthee • Alcohol • Suiker; dus lekkers en veel beleg bevat suikers. Ga het zelf maken! Kijk in mijn boek ‘Een gezonde eter: Koken met Irene’
    • Geraffineerd graan; eet volkoren granen, liefst spelt of glutenvrije granen • Laat geharde boters weg, margarine is hier een voorbeeld van Daarnaast zijn er nog een paar punten van aandacht: • Stop met roken • Let op stress; hier verouder je heel snel door • Slaap voldoende • Vermijd de zonnebank en let op met de zon; smeer je in met natuurlijke zonnebrand • Beweeg voldoende in de buitenlucht en adem goed • Drink minimaal 1,5 liter water, elke dag • Detox je lichaam eens goed, zie mijn boek ‘Een mooie en vitale huid’ Vervolgens is er voedsel dat je juist wel moet eten: • Omega 3 vetzuren uit vette vis, walnoten, chia-zaden • Eet 400 gram groenten, elke dag • Eet voldoende fruit • Eet niet teveel vlees • Eet alleen volkoren producten (liefs spelt of glutenvrij) • Let op waar je in bakt, veel olie wordt giftig. Kies kokosolie of rijstolie. Die zijn stabiel of hebben een hoog bakpunt. Natuurlijk is dit maar een klein deel van het geheel en als je graag meer wilt weten over wat je tegen je rimpels kunt doen en je wilt gaan ontgiften, lees dan mijn boek ‘Een mooie en vitale huid’. Extra stofjes die belangrijk zijn tegen rimpels en die je door middel van supplementen of voeding binnen kunt krijgen: • Glucosamine; zit ook in spelt, krab en chlorella • Antioxidanten; in groenten en fruit, vooral de donkere bessen) • MSM; in rauwe groenten en fruit, maar beter is grote hoeveelheden in een supplement te nemen • Glutathion; in peer, broccoli, spinazie, wortel, avocado, knoflook • Verder zijn ook belangrijk vitamine A, dat zit in oranje voedsel, vitamine C, in fruit en groenten en vitamine E, in vis, noten, koudgeperste olie, zaden en pitten.

    Voor meer informatie:
    www.persoonlijke-voeding.nl

Wij waarderen je privacy.

Wij gebruiken cookies voor analyse, de mogelijkheid tot berichten te delen op social media en om advertenties te tonen. Door op Akkoord te klikken en verder te gaan stem je in met ons privacybeleid en kan je gebruik maken van deze functionaliteit.