Een mooie huid met antioxidanten

Vrije radicalen niet zijn goed en antioxidanten juist wel, maar wat het precies betekent en wat het te maken heeft met onze huid vertellen we je graag!

Irene Lelieveld

Wat zijn vrije radicalen?
Een vrije radicaal is een gevaarlijke molecule die een elektron mist en daar gaat hij naar op zoek. Deze elektron steelt hij van een gezonde cel en soms zelfs van ons DNA. Deze cel, die nu een elektron mist, wordt nu zelf ook schadelijk. Wanneer het DNA beschadigt, verliest het zelf de controle en kan gaan muteren, afsterven of ongeremd groeien zoals bij kanker. Kort gezegd veroorzaken vrije radicalen een hoop ellende en de veroudering wordt gestimuleerd. Het collageen, een eiwit dat veel in de huid voorkomt en voor stevigheid zorgt, is heel gevoelig voor vrije radicalen. En zodra er teveel vrije radicalen in het lichaam komen zoals bij roken, teveel zon, ongezonde voeding en stress, zie je ook dat de veroudering heel snel gaat. Het lichaam maakt zelf ook vrije radicalen aan omdat het leeft, ademt. De kunst is nu om ervoor te zorgen dat je de vrije radicalen onder de duim houdt en dat doe je door: 1 Te stoppen met roken 2 Zorgen voor een goede ademhaling in schone lucht 3 Goed op stress te letten en te mijden 4 Niet te lang onbeschermd in de zon te zijn 5 Voedsel weg te laten dat veel vrije radicalen veroorzaakt zoals suiker, veel chemische stoffen, koffie, alcohol, snel voedsel, oude oliën of oliën die over hun rookpunt zijn gegaan.

Wat zijn antioxidanten?
Een antioxidant beschermt ons lichaam tegen de vrije radicalen. Hij geeft namelijk een eigen elektron af, waardoor de vrije radicaal onschadelijk wordt en niet meer slachtoffers kan grijpen. Het lichaam maakt deze zelf aan maar helaas onvoldoende. Tegenwoordig  is de hoeveelheid vrije radicalen enorm, door onze eet- en leefwijze en door vervuiling. We moeten daarom extra antioxidanten nuttigen door gezond voedsel te eten zoals groenten en fruit, aangevuld met een superfood. Tegenwoordig is het ook verstandig om een goede antioxidant te nemen in een supplement zoals vitamine C (minimaal 500 milligram). Ook andere vitamines en mineralen zoals Vitamine A, Vitamine E, zink, selenium en dergelijke zijn erg belangrijk. Behalve veel groenten, fruit en gezonde voeding kan een handje superfoods en extra vitamine C veel goeds doen. Dat zie je terug in de huid. banner-boek-lelieveld Wat zijn nou eigenlijk Superfoods? Laat ik voorop stellen dat ik in principe alle biologische, goed geteelde groente en fruit vrije radicalen vind. Ze bevatten veel voedingswaarde.  Superfoods hebben toch iets bijzonders. Ze bevatten namelijk echt veel meer  nutriënten en zijn daardoor een heel  goede antioxidant. Dagelijks een handje superfoods doet dan ook enorm veel goeds. We hoeven het niet ver te zoeken hoor want noten, pompoenpitten, zonnebloempitten, sesamzaad en kurkuma zijn al superfoods. Tarwegras, gojibesssen, chiazaden, macapoeder, kokosolie en dergelijke zijn wat minder bekend maar ook zeer goede superfoods. Langzaam leren mensen deze toch iets duurdere producten kennen omdat het een hype is geworden en ze overal verkocht worden. Ze hebben zo allemaal hun eigen bijzondere eigenschappen. Zo is kurkuma in combinatie met zwarte peper waanzinnig goed tegen ontstekingen in het algemeen. Dus ook bij acne, eczeem. Chiazaden zijn rijk aan antioxidanten maar ook aan omega 3 vetzuren die weer heel belangrijk zijn voor een mooie huid. Wil je graag meer lezen over de bijzondere werking van superfoods of heb je huidklachten en wil je van binnenuit hieraan gaan werken, bestel dan mijn boek “Een mooie en vitale huid”. www.persoonlijke-voeding.nl

Wij waarderen je privacy.

Wij gebruiken cookies voor analyse, de mogelijkheid tot berichten te delen op social media en om advertenties te tonen. Door op Akkoord te klikken en verder te gaan stem je in met ons privacybeleid en kan je gebruik maken van deze functionaliteit.