Lijnzaad voor vrouwelijke gezondheid

Lijnzaad, ook wel vlaszaad genoemd, is het zaad van de vlasplant. Het zijn kleine bruine of gele zaadjes.

Marjolein Dubbers

Lijnzaad voor vrouwelijke gezondheid

Lijnzaad, ook wel vlaszaad genoemd, is het zaad van de vlasplant. Het zijn kleine bruine of gele zaadjes. Ze zijn tegenwoordig overal verkrijgbaar in hele of gemalen vorm. Ook is er lijnzaadolie verkrijgbaar. Als je lijnzaad koopt neem dan heel lijnzaad, niet de gebroken vorm, omdat gebroken lijnzaad snel oxideert in een zakje in de winkel. Geoxideerd lijnzaad eten betekent een toevloed van vrije radicalen in je lichaam, die schade kunnen toebrengen. Om te zorgen dat het goed blijft kun je het beter zelf thuis in kleine porties malen en afgesloten in een potje bewaren in de koelkast, zodat het niet oxideert.

Hoe bleven we ooit gezond zonder lijnzaad?

Als je alle voordelen leest die over lijnzaad geschreven worden, dan vraag je je af hoe onze ouders toch ooit gezond bleven zonder lijnzaad. Een belangrijke eigenschap van lijnzaad is dat het rijk is aan alfa-linoleenzuur (ALA), een essentieel omega 3-vetzuur. In een gezond lichaam wordt dit ALA deels omgezet naar de nog belangrijkere vetzuren EPA en DHA. Dit zijn de vetzuren die krachtige ontstekingsremmers bevatten, die je hart- en bloedvaten en gewrichten kunnen beschermen. Ook hebben ze een positief effect op je immuunsysteem. Bovendien zijn ze van essentieel belang voor gezonde hersenen. Er zijn aanwijzingen dat lijnzaad je LDL-cholesterol en je bloeddruk kan verlagen en dat het een positief effect kan op hebben op je huid en nagels.

Eerste hulp bij 'wc-binding' in vakanties

Lijnzaad bevat ook erg veel vezels, die de darmfunctie en darmflora kunnen verbeteren. Heb je last van obstipatie, schep dan 's avonds een theelepel vers gemalen lijnzaad in een kopje water. Laat het een nachtje in de koelkast staan en drink de gelei-achtige vloeistof de volgende dag op. Drink meer water dan gebruikelijk, want de vezels in je darmen hebben veel vocht nodig. Ga je op vakantie en heb je daar moeite met je stoelgang: neem dan een potje lijnzaad mee. Ook als je het niet maalt, maar wel een nachtje in water laat staan, zal het prima helpen. Veel gezonder en goedkoper dan de chemische laxeermiddelen die zoveel vrouwen meenemen op vakantie.

 Wondertjes van hormoonbalans

Maar er is nóg een belangrijke reden om meer lijnzaad te eten: het bevat namelijk stoffen, lignanen genoemd, die helpen bij het in balans houden van je vrouwelijke hormonen, oestrogeen en progesteron. Als deze twee uit balans zijn, ontstaat er een hele reeks aan gezondheidsklachten. Vaak heb je als vrouw te veel oestrogenen in je lichaam, niet omdat het zelf te veel oestrogenen aanmaakt, maar omdat je in contact komt met hormoonverstoorders – zogenaamde xeno-oestrogenen – die werken als oestrogenen in je lichaam.

 Lignanen in de strijd tegen kanker

Xeno-oestrogenen kunnen namelijk op de oestrogeenreceptoren van je cellen gaan zitten en die cellen bepaalde opdrachten geven. Maar xeno-oestrogenen zijn agressief en geven je cellen boodschappen die je liever niet hebt: bijvoorbeeld dat ze zich als een speer moeten gaan delen. Dit kan onder andere leiden tot hormoongevoelige tumorgroei. Lignanen bevatten ook oestrogeenachtige stofjes, maar deze vallen onder de fyto-oestrogenen en die zijn positief; zij kunnen zorgen voor een afremmend effect op deze tumoren.

Ook tegen rimpels en andere signalen van ouder worden

Zou je lichaam te weinig oestrogeen hebben, wat in de overgang nogal eens voorkomt, dan geven fyto-oestrogenen je cellen de boodschap die normaal gesproken je eigen oestrogenen zouden geven. Aangezien oestrogenen zijn betrokken bij wel 300 functies in je lichaam, waaronder het soepel houden van je huid, haren, nagels en gewrichten en het vochtig houden van de slijmvliezen van je ogen, werken fyto-oestrogene stoffen in lijnzaad dus mee aan een goede gezondheid.

Hoe gebruik je het?

Je kunt versgemalen lijnzaad heel makkelijk toevoegen aan smoothies, soepen, sappen en salades. Houd er rekening mee dat alles wat vloeibaar is na een uurtje een stuk dikker wordt. Lijnzaad maakt het gelei-achtig. Wat je ook kunt doen is lijnzaadcrackers maken of kopen. Raw crackers zijn het beste; deze zijn niet verhit boven de 40C .

Marjolein Dubbers www.energiekevrouwenacademie.nl        

Wij waarderen je privacy.

Wij gebruiken cookies voor analyse, de mogelijkheid tot berichten te delen op social media en om advertenties te tonen. Door op Akkoord te klikken en verder te gaan stem je in met ons privacybeleid en kan je gebruik maken van deze functionaliteit.