Hoofdpijn, voorkomen is ...

Hoofdpijn, voorkomen is ..

Redactie

Hoofdpijn, voorkomen is ...

Last van hoofdpijn? Veel mensen grijpen in dat geval snel naar pijnstillers. Veel beter is het om je eerst af te vragen waardoor die hoofdpijn veroorzaakt wordt. Vaak lopen mensen onnodig vaak met hoofdpijn rond, terwijl de oplossing dichterbij is dan ze denken. Het voedingspatroon, de leefomstandigheden en tal van andere zaken kunnen een oorzaak zijn van hoofdpijn. Door kleine veranderingen kan soms al heel wat ellende worden voorkomen...! Eet met regelmaat Mensen met een volle agenda hebben vaak de neiging om een maaltijd uit te stellen of over te slaan. Ze denken dat dit geen kwaad kan, maar realiseren zich daarbij niet dat de bloedsuikerspiegel daalt. Hierdoor kan gemakkelijk hoofdpijn ontstaan. Overigens is het géén goed idee om in dat geval het voedseltekort aan te vullen door even snel een tussendoortje te eten. Hierdoor zal de bloedsuikerspiegel in één klap omhoog schieten, om vervolgens juist nog verder te zakken dan ervoor. Dat resulteert dan opnieuw in hoofdpijn. Vermijd een te warme omgeving Wanneer we ons bevinden in een warme omgeving, neemt de kans op hoofdpijn fors toe. Uit onderzoek blijkt dat de kans op hoofdpijn met maar liefst 7,5% toeneemt voor elke 5 graden Celsius extra warmte. Niet voor niets wordt voor werkplekken een constante temperatuur geadviseerd, die uiteraard niet te warm dient te zijn. Let op je kapsel Draag je het hoofdhaar in een staart of vlecht? Zorg er dan voor dat die niet te strak aangetrokken is. Ook knellende haarbanden of hoeden kunnen gemakkelijk hoofdpijn veroorzaken. In de juiste houding Liggend televisie kijken met het hoofd in een knik? Je staat er misschien niet bij stil maar dit is geen verstandige houding. Veel mensen hebben een verkeerde zit- of slaaphouding. Want juist voor het hoofd is de houding heel belangrijk. Heb je 's morgens regelmatig last van een duf, zwaar gevoel dat later overgaat in hoofdpijn? Informeer dan eens bij een slaapspeciaalzaak naar mogelijke oplossingen, want de kans is groot dat het door de houding van de nek en het hoofd wordt veroorzaakt. Maar ook tijdens het werk is de houding belangrijk. Ga rechtop zitten, zorg dat de kijkhouding voor beeldschermen goed is en laat het hoofd nooit op de handen rusten, omdat de nek ook dan een knik maakt. Klem om dezelfde reden ook geen (mobiele) telefoon tussen hoofd en schouders. Sport niet te intensief Het wordt vaak gezegd, alles waar "te" voor staat is niet goed (behalve "tevreden") maar dat geldt dus ook voor sporten. Bij zware inspanning van ons lichaam gaan de bloedvaten in het hoofd, de nek en de schedel zwellen. Dat verhoogt de druk in het hoofd, met veelal hoofdpijn als gevolg. Ook sporten moet dus goed worden gedoseerd om klachten te voorkomen. Train daarom bij voorkeur altijd onder begeleiding van een deskundige trainer. Weet wat je eet Bepaalde kaassoorten, zoals schimmelkaas, brie, feta, mozzarella en Parmezaanse kaas zouden hoofdpijn veroorzaken. Maar ook de 'gewone' belegen kaas staat erom bekend. Het stofje tyramine in deze kaassoorten is de boosdoener. Als vuistregel geldt dat er meer tyramine in kaas zit naar mate deze ouder is. Dezelfde stof zit overigens ook in rode wijn en in sommige likeuren. Liever geen nicotine en cafeïne Dat roken de gezondheid ernstige schade toebrengt, is niets nieuws. Het voorkomen van hoofdpijn is alweer een goede reden om die sigaretten voorgoed af te zweren. De nicotine zorgt voor hoofdpijn, zowel bij de rokers als bij de mensen die deze stof via de lucht binnen krijgen. Hetzelfde effect heeft cafeïne, de stof die wel veelal via koffie en (in mindere mate) thee binnen krijgen. Wanneer je heel veel koffie drinkt, heb je meer kans op hoofdpijn. Maar stop er in dat geval niet te abrupt mee, want het plotseling sterk laten dalen van de hoeveelheid cafeïne in je lichaam kan ook weer hoofdpijn veroorzaken. Zit er een luchtje aan? Sterke geuren kunnen hevige hoofdpijn veroorzaken. Dat geldt overigens voor alle geuren, of ze ons nou wel of niet bevallen. Als de geur te sterk wordt, reageert ons lichaam daar vrij heftig op, met hoofdpijn als gevolg. Verslaafd aan pijnstillers Wie regelmatig hoofdpijn heeft, is snel geneigd om naar een pijnstiller te grijpen. Op menig nachtkastje ligt dan ook een doosje paracetamol of ibuprofen. Uit onderzoek is gebleken dat mensen gemakkelijk verslaafd kunnen raken aan deze middelen. Wanneer je hoofdpijn te vaak onderdrukt met een pijnstiller, raakt het lichaam daar zo aan gewend dat je juist hoofdpijn krijgt wanneer je de pijnstillers niet meer slikt. Deze hoofdpijn leidt weer tot een nieuwe inname van pijnstillers en een vicieuze cirkel is het gevolg. Merk je dat je (te) vaak grijpt naar pijnstillers? Probeer dan om ten minste drie maanden geen enkele pijnstiller en geen enkel product met cafeïne in te nemen. Dit is voor velen geen gemakkelijke opgave, maar kan op den duur leiden tot een aanzienlijke verbetering van de gezondheid.  

Wij waarderen je privacy.

Wij gebruiken cookies voor analyse, de mogelijkheid tot berichten te delen op social media en om advertenties te tonen. Door op Akkoord te klikken en verder te gaan stem je in met ons privacybeleid en kan je gebruik maken van deze functionaliteit.