Wat vindt u van dit artikel? - 1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (1 stem, gemiddelde: 5,00 van de maximaal 5 sterren)
Loading...

We eten te zuur

Ik hoor je nu denken maar ik eet toch weinig citroen – hoe kan dat dan?
Wat ik bedoel is dat we te veel zurenvormende voeding tot ons nemen. Bij het samenstellen van onze voeding is het belangrijk dat we ons niet alleen bezig houden met de juiste voedingsstoffen. Er is nog meer om rekening mee te houden en dat is het zuur base evenwicht. Je hoeft er zeker geen scheikunde voor gestudeerd te hebben.

detox_academyZuur base evenwicht

Na de vertering van voedsel en de stofwisseling in het lichaam blijft er een zure of een basische rest over. Ons lichaam probeert de zuur-base balans van ons bloed constant te houden.

Van nature heeft het lichaam een licht basenoverschot en deze waarde probeert ons lichaam constant te houden. Zo wordt een overschot aan zuren zoveel mogelijk uitgescheiden. Als de afvoer mogelijkheden het niet meer redden dan stoot het bloed het teveel aan zuren af naar de weefsel zo als spieren, pezen, onderhuids bindweefsel en gewrichten.

Hoelang houd je lichaam dat vol?

Wat gebeurt er wanneer de zuren in de weefsels worden opgeslagen? Dit kan tot gevolg hebben dat er chronische welvaartsziekten ontstaan. Klachten kunnen variëren van vermoeidheid, huidproblemen, hoofdpijn en nog veel meer. Dr. Otto Warburg heeft met betrekking tot dit thema al in 1931 de Nobelprijs ontvangen. Genezing of verbetering van dergelijke kwalen kan bereikt worden door het evenwicht in de zuur-base-huishouding weer te herstellen.

De smaak zegt niets

Of een voedingsmiddel een zuren- dan wel basenoverschot levert, wordt bepaald door de chemische samenstelling. Zuursmakende vruchten, zoals citroenen, leveren na vertering en stofwisseling een basenoverschot op.

Het is ook niet zo dat zurenvormende voedingsmiddelen per definitie ongezond zijn. Vis of granen leveren weliswaar een zuuroverschot, maar zijn zeker waardevolle voedingsmiddelen.

Globale indeling:

  • Sterk zurenvormend: Vlees, vis gevogelte, wild, ei, soja
  • Zurenvormend: Peulvruchten, granen, kaas.
  • Neutraal: Kwark, noten, zaden, roomboter, olie.
  • Basenvormend: Melkproducten
  • Sterk basenvormend: Groenten, fruit, aardappelen.

www.detoxacademy.nl/online-detox-coaching

 

Deel dit bericht op

Lees ook

» Waarom anti-aging zo verouderd is
» Gezonde darm basis van gezondheid
» Wat is CoolSculpting?
» Voedings en gezondheidstips
» Wat vertellen rimpels
Redactie

22-04-2015 om 9:59

Tags: , ,


Reageren op dit artikel