We besteden zo’n vier uur per dag aan ons uiterlijk

Deze conclusie hebben Poolse wetenschappers getrokken na bestudering van gegevens uit 93 landen.

De titel boven dit artikel heeft je wellicht verbaasd: gemiddeld zijn we zo’n vier uur per dag met ons uiterlijk bezig. Vrouwen halen de vier uur vaker dan mannen, maar ook zij besteden nog altijd meer dan drieënhalf uur aan hun uiterlijk. Hoe dan? Dat lees je hieronder.

Misschien denk je bij het werken aan je uiterlijk alleen aan het aanbrengen van make-up en het kammen van je haar? Dat zijn slechts enkele onderdelen van het totaal. Werken aan je uiterlijk doe je op veel manieren en alles wat ermee te maken heeft, is door de onderzoekers meegeteld. Door de omvang van het onderzoek en het interculturele karakter is veel duidelijk geworden over de manier waarop de gemiddelde mens met zijn uiterlijk bezig is. Het streven naar schoonheid is al eeuwenoud, maar kan ook leiden tot mentale problemen. Juist door bepaalde schoonheidsidealen na te streven, kunnen gevoelens van minderwaardigheid ontstaan wanneer die idealen niet bereikt worden. Toch is het een universeel fenomeen om aan de eigen schoonheid te werken. Van alle bij het onderzoek betrokken personen geeft slechts één procent aan minder dan tien minuten per dag te besteden aan het verbeteren van de eigen schoonheid. Mannen en vrouwen zijn in die kleine minderheid ongeveer gelijkwaardig vertegenwoordigd.

Voorbehoud

De onderzoekers maken wel een voorbehoud met betrekking tot de uiteindelijke resultaten. Het onderzoek vond namelijk uitsluitend via het internet plaats, er zijn geen persoonlijke gesprekken gevoerd. Bovendien kan het onderzoeksresultaat enigszins vertekend zijn in landen waar toegang tot het internet minder vanzelfsprekend is. Ook geldt voor de meeste deelnemers aan het onderzoek dat ze heteroseksueel zijn. Om steekhoudende conclusies te trekken, is het belangrijk dat in een nieuw onderzoek een meer seksueel-diverse steekproef wordt genomen. Maar wellicht het meest belangrijke obstakel in deze analyse is het feit dat aan de respondenten vooraf werd gevraagd om alleen activiteiten te vermelden die werden verricht met het doel de schoonheid te bevorderen, zonder dat ze om gezondheidsredenen werden uitgevoerd. Het is goed denkbaar dat mensen deze regel niet altijd geheel zuiver hebben geïnterpreteerd.

Acht categorieën

Voorafgaand aan het onderzoek, dat werd uitgevoerd aan de Universiteit van Wroc?aw, hebben de wetenschappers eerst een literatuurstudie verricht. Op basis daarvan konden ze acht categorieën formuleren van menselijk gedrag dat bedoeld is om de schoonheid te bevorderen. Dit zijn make-up aanbrengen, lichaamshygiëne, cosmetica gebruiken, lichaamsbeweging, haarverzorging, kledingstijl, een specifiek dieet volgen en tenslotte een categorie met overige gedragingen in relatie tot schoonheid. Je ziet op basis van deze categorieën dat er veel meer bij komt kijken dan het dagelijkse badkamerritueel. Als je een wandeling maakt vanuit het besef dat je hiermee je schoonheid in positieve zin kunt beïnvloeden, telt dat dus ook mee. Verder kun je op grond van het bovenstaande concluderen dat je de tijd die je uittrekt om (gezond) te eten ook mee kunt tellen.

Relatiezoekers zijn meer met schoonheid bezig

Mensen die op zoek zijn naar een partner, blijken volgens de onderzoeksgegevens meer met hun eigen schoonheid bezig te zijn dan alleenstaanden die niet aan het daten zijn. Ook verrichten ze meer handelingen ter bevordering van hun schoonheid dan mensen die al een partner hebben. Voor de aanname dat mensen er extra moeite voor doen om aantrekkelijk te blijven voor hun partner, kon geen bewijs worden gevonden. Eerder bleek al uit onderzoeken dat mensen die graag een partner willen vinden meer hun best doen om er goed uit te zien. De bevindingen van de onderzoekers werden gepubliceerd in het wetenschappelijk vakblad Evolution and human behavior.

Wij waarderen je privacy.

Wij gebruiken cookies voor analyse, de mogelijkheid tot berichten te delen op social media en om advertenties te tonen. Door op Akkoord te klikken en verder te gaan stem je in met ons privacybeleid en kan je gebruik maken van deze functionaliteit.