Ontdekkingsreis door je onbewustzijn

Hoe gaat het met de goede voornemens van dit nieuwe jaar? Ben jij fanatiek begonnen in januari maar vind je het lastig om je voornemens vol te houden? Er zijn van die momenten dat we ons voornemen om dingen anders te gaan doen. Dit kan op veel verschillende vlakken zijn.

Redactie

De één wilt gezonder eten, de ander wilt afvallen, en weer een ander wilt misschien dingen anders doen op het gebied van relatie, werk of privé. We weten vaak goed te benoemen of te zien wat we anders zouden willen. Maar waarom is het dan zo verschrikkelijk lastig om dit daadwerkelijk ook anders te gaan doen? Of dit langere tijd vol te houden zodat het een nieuwe gewoonte wordt in ons leven én in ons gedrag. Eigenlijk is dit niet zo raar dat we vaak weer terugvallen in oude patronen. Er wordt wel gezegd dat 90 tot 95 procent van ons zijn (denken, handelen en doen), onbewust gaat. Neem simpele voorbeelden als autorijden, typen, je dagritme, de weg die je aflegt naar je werk: hier hoef je niet over na te denken. Dit gaat automatisch. Simpel gezegd is het dus vrij logisch dat we op een automatische piloot leven. Je hersenen zijn geprogrammeerd en in veel gevallen is dat maar goed ook. Onze hersenactiviteit neemt in ruststand zo’n 20% van onze energie in beslag, dus om energie te besparen beperken onze hersenen datgene wat we bewust doen. Maar dat grote onbewuste deel in ons (vergelijkbaar met de onderkant van een ijsberg dat je niet ziet), bepaalt wel hoe we ons gedragen, wat we doen, welke gedachten we hebben, welke emoties we voelen. Door dat onbewuste “programma” in ons, wordt het extra lastig om dingen in de praktijk daadwerkelijk te veranderen. Want voor verandering is niet alleen bewustwording nodig van datgene wat je graag anders wilt, maar juist een “herprogrammering” van een deel in je onbewustzijn. Er zijn verschillende uitkomsten binnen onderzoeken die aantonen hoe lang het duurt voordat gedragsverandering tot stand komt. Heel belangrijk is dat je de nieuwe gewoonte of nieuwe gedachte blijft herhalen en/of blijft doen. En in de meeste gevallen zijn er zeker wel 3 maanden nodig om ervoor te zorgen dat nieuw gedrag blijvend is. Ga op onderzoek uit om je onbewuste deel beter te leren kennen! Sommige mensen vinden dit spannend, eng, ‘niet nodig’ of oncomfortabel, maar hoe leuk en uitdagend kan het zijn om onderzoek te doen naar jezelf? Om zo op die manier ingeslepen patronen te veranderen. En net zoals je je lichaam kunt trainen, kun je dit ook met je mind. Maar dit kost tijd. En herhaling. Dus wil jij die goede voornemens doorzetten en echt uit kunnen voeren, stap vaker uit je comfortzone! Van de automatische piloot af en doe dingen eens anders dan je gewend bent. Neem daarnaast elke dag 5 tot 10 minuten de tijd om even helemaal niks te doen, ook in momenten van stilte kunnen we geconfronteerd worden met onbewuste delen in onszelf. Zie het als een ontdekkingsreis. En val je terug? Vind je het lastig? Blijf vooral lief voor jezelf en begin weer rustig waar je was gebleven. Autorijden, de tafels leren en nog vele andere dingen, heb je allemaal op dezelfde manier geleerd. Door te doen en door te blijven: herhalen herhalen herhalen..... www.amberhanning.nl

Wij waarderen je privacy.

Wij gebruiken cookies voor analyse, de mogelijkheid tot berichten te delen op social media en om advertenties te tonen. Door op Akkoord te klikken en verder te gaan stem je in met ons privacybeleid en kan je gebruik maken van deze functionaliteit.