Nooit meer klagen

Nooit meer klagen Hoe klinkt dat. Is het haalbaar? Is het iets wat we zouden willen? Want is het soms ook niet lekker om even ongegeneerd te klagen bij een vriendin over het één of ander? Toevallig kwam ik op dit onderwerp doordat ik een magazine tegen kwam van begin dit jaar met de titel: Klaagvrij leven.

Redactie

Ik weet nog dat ik er tegen aanliep in de winkel en dat het mijn aandacht trok. Want ja, ik vond soms toch wel dat er veel mensen om me heen zo verschrikkelijk konden klagen. Wat zou het heerlijk zijn als dat geklaag er niet meer zou zijn! Op één van de eerste bladzijdes stond aangegeven dat klagen over mensen die klagen, precies hetzelfde is. Tja, soms heb je even zo’n spiegel nodig. En toen was ik wel benieuwd hoe ik dan zelf mijn aandeel hierin kon veranderen. Klaagvrij leven is gestart op initiatief van Sandra Brandt die met haar klaagvrije maandag is begonnen om mensen in beweging te brengen. Na ziekte, waarin ze erachter kwam dat klagen haar niets hielp, begon ze zelf met het beoefenen van een klaagvrij leven. Zowel in woorden als in gedachten. Zelf kan ik ook wel uit ervaring spreken, dat klagen me nog nooit geholpen heeft. Als je erop gaat letten, merk je dat het best een pittige uitdaging is om NIET te klagen. Of ik ben een grotere klager dan de gemiddelde mens. Maar zonder dat ik het doorhad, kwamen er zowel in woorden als in gedachten toch aardig wat klaagzangen voorbij gedurende een dag. Van grote tot kleine dingen. De kots van de kat waar je ’s ochtends over uit glijdt. Hele fijne timing ook wanneer je al moet opschieten. Het weer dat tegen zit, terwijl je net van plan was de fiets te pakken. De file waar je in staat als je dan maar met de auto gaat. De eieren die ontbreken in de koelkast terwijl je net zin hebt in roerei. De koffie die op is. Je haar dat niet in model wilt. Je collega die alleen maar aan het klagen is. Je vriendin die niet is op komen dagen op je verjaardag. En dit misschien in een tijdsbestek van ... ? Waarschijnlijk heb ik niet alle bovenstaande punten geuit, maar is dit wel op een negatieve manier door mijn gedachten heen gegaan. Shit.. ik ben zelf dus ook een klager. Maar is dit dan écht klagen? Wat is de definitie van? Klagen is ook wel je ontevredenheid , pijn of verdriet uiten. Waar het soms voor even kan opluchten, geeft het uiteindelijk weinig voldoening. Het kost veel energie en geeft ons eigenlijk niets. Al hoewel samen klagen wel verbinding kan scheppen. Maar het werkt als een soort domino effect, want klagen helpt ook bij een ander weer in de hand om te klagen. En zo blijft negativiteit in stand en geef je telkens je eigen verantwoordelijkheid uit handen. Dr Stephen Karpman maakte een model waarmee hij inzichtelijk maakte hoe mensen onderdeel zijn van hun geklaag/probleem, en er zelf geen verantwoordelijkheid voor nemen. Hij zag een verband in rollen die mensen aannamen bij het klagen en ontwikkelde De drama driehoek. Deze bestaat uit: De aanklager Vaak onbewust weet deze persoon alles beter. De aanklager denkt het zelf allemaal beter te kunnen doen. Ziet veel van een ander, maar kijkt niet naar zijn eigen bijdrage aan de situatie. De redder (vaak een vrouw) Denkt het ook beter te weten maar niet op een beschuldigende manier. Meer door te helpen, ondersteunen en te redden. Lijkt in eerste instantie lief, maar wordt na verloop van tijd steeds irritanter. Het slachtoffer Onmisbaar in de driehoek, anders valt er niet te klagen. Deze mensen geloven onbewust dat zij niet in staat zijn om hun eigen problemen op te lossen. Stellen zich afhankelijk op . In hun beleving kan een onwenselijke situatie alleen veranderen als een ander zijn gedrag verandert. De schuld ligt altijd aan de omstandigheden. Eigenlijk is klagen een manier waarmee je de invloed op een situatie uit handen geeft. Kun je weer vat krijgen op de situatie? Misschien is het een leuk onderzoek om eens te kijken of, - en waarom - jij klaagt en in welk onderdeel dat aansluit op de drama driehoek. Deze rollen kunnen zich ook afwisselen namelijk. Vanuit daar kun je de cirkel doorbreken door De heldere driehoek met 5 opdrachten. 1. Wees je bewust van je situatie en laat emoties even los. In de drama driehoek zit je in de jij-focus en ben je gericht op de ander. Vanuit de heldere driehoek ga je uit van jezelf. Jij mag kiezen. 2. Formuleer een helder doel. Heb duidelijk voor ogen wat je wél wilt. Als je een verlangen hebt, kun je opties onderzoeken. 3. Benoem heldere feiten. Het is zoals het is. Het benoemen van de feiten haalt de angel uit emoties. 4. Getuig van jezelf. Open, eerlijk en neutraal. Vertel de ander vanuit de ik-boodschap waar je last van hebt, wat je gedachten en gevoelens zijn. Wat je graag zou willen. 5. Heb je behoeften helder. In de drama driehoek ben je passief. De vraag: wat heb je nodig? maakt dat je stil staat bij wat er ontbreekt en wat je zelf kunt doen om dit aan te pakken. Nog meer tips om klaagvrij door het leven te gaan: Zeg geen sorry meer. We zeggen vaker sorry dan nodig. Vooral vrouwen hebben hier een handje van. Vaak is het meer een verkapte behoefte aan goedkeuring van de ander, voor de keuze die je hebt gemaakt. Ga in die gevallen in je eigen kracht staan. Mediteer. Je bent niet je gedachten. Laat ze komen en gaan, maar neem ze niet te serieus. Zo kom je er meer los van. Klaagvrije maandag. Houd eens een klaagvrije dag. In woorden en in gedachten! Wees niet te streng voor jezelf als je merkt dat je het wel doet. Anders klaag je over het feit dat het niet lukt niet te klagen ;-) Geen klaagzangen meer, spread the positive vibe! Amberhanning.nl Bronnen: www.heldere-zaken.nl, magazine klaagvrij leven

Wij waarderen je privacy.

Wij gebruiken cookies voor analyse, de mogelijkheid tot berichten te delen op social media en om advertenties te tonen. Door op Akkoord te klikken en verder te gaan stem je in met ons privacybeleid en kan je gebruik maken van deze functionaliteit.