Wat vindt u van dit artikel? - 1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (2 stem, gemiddelde: 4,50 van de maximaal 5 sterren)
Loading...

Misschien weet je nog niet wat weight gainers zijn en klinkt het wel bekend. Dat kan omdat je ze wel eens in een winkel hebt zien liggen of dat je ergens gelezen hebt dat het verstandig is om ze te gebruiken. Weight gainers worden soms ook anders genoemd: super mass gainer, growth factor mass of weight gainer.

Wat is de werking?

Weight gainers bevatten een combinatie van het volgende: koolhydraten, eiwitten, aminozuren, vitamines, mineralen en andere prestatieverhogende middelen. Weight gainers zijn in het leven geroepen om voldoende (gezonde) voeding binnen te krijgen wanneer je met krachttraining of bodybuilding bezig bent. Zo kun je ondanks een bepaalde levensstijl toch voldoende voedingsmiddelen binnenkrijgen. Ook kan het zo zijn dat je snel vol zit. In dat geval kun je voedingsstoffen een stuk eenvoudiger toevoegen via weight gainers.

Wat zit er in?

Weight gainers kunnen worden opgebouwd uit allerlei ingrediënten. Over het algemeen vindt je zo’n 80% koolhydraatrijke ingrediënten in weight gainers en 20% eiwitrijke ingrediënten. Meestal wordt duidelijk aangegeven uit hoeveel calorieën een weight gainer ongeveer bestaat. Sommige beschikken over meer dan 1.000 calorieën, andere varianten beschikken over enkele honderden calorieën. Uiteraard hangt dit ook van de dosering af. Vaak wordt een weight gainer gemengd met water of melk, als je voor een hogere dosering kiest, wordt er meer vloeistof toegevoegd. In weight gainers zit alles dat je qua voeding nodig hebt voor bodybuilding of krachtsport. Je hoeft dus geen eiwitpoeders meer te bestellen. In weight gainers zijn al genoeg eiwitten te vinden.

Het effect

Weight gainers kunnen een behoorlijk effect op de aanmaak van spiermassa hebben. Voor de meeste sporters valt het namelijk niet mee om genoeg voeding binnen te krijgen. Door middel van weight gainers dwing je deze extra inname af. Ook kun je rekenen op een sneller spierherstel. Zo krijgen jouw spieren direct bouwstoffen die benodigd zijn. Ze zijn niet duur. Zeker wanneer je het terugrekent naar wat normale voeding met dezelfde voedingswaarde zou kosten.

Nadelen

Ondanks de grote voordelen, zijn er ook een aantal nadelen. Zo zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden bij weight gainers. Je kunt denken aan:

Allergische reacties

Als je lactose intolerant bent kunnen weight gainers ernstige problemen voor de gezondheid opleveren. Je kunt last van jouw maag en darmen krijgen. Als je last krijgt van klachten kun je jouw huisarts raadplegen.

Je komt snel aan

Wanneer je weight gainers neemt, is het belangrijk om dit met mate te doen. Als je onvoldoende traint of rust neemt zullen weight gainers zich omzetten in vet.

Ze kunnen het slaapritme verslechteren

Veel weight gainers beschikken over cafeïne. Als je hier gevoelig voor bent is het raadzaam om een variant te kiezen waar geen cafeïne in zit. Gelukkig zijn deze er ook.

Deel dit bericht op

Lees ook

» Fitspiration oktober
» Sporten in warmte
» Daarom is zwemmen zo gezond
» Geen fit paard zonder ruiterfitheid
» Hardlopers blessurelopers?
Redactie

21-03-2019 om 15:30

Tags: , ,


Reageren op dit artikel