Wat vindt u van dit artikel? - 1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (2 stem, gemiddelde: 3,00 van de maximaal 5 sterren)
Loading...

Stoptober is weer in volle gang. De uitgelezen maand om te stoppen met roken. Elk jaar zien ongeveer 200.000 Nederlanders dit als de perfecte gelegenheid om een eerste stap te zetten in het stoppen met roken. Ben jij ook van plan om te stoppen met roken? Hieronder vind je vijf tips die je hierbij kunnen helpen.

1. Zorg voor een goede voorbereiding

Stoppen met roken is voor de meeste mensen niet eenvoudig. Een goede voorbereiding is noodzakelijk om de poging te laten slagen. De eerste stap is het kiezen van een definitieve stopdatum. Kies voor een periode dat je het normaal gesproken niet zo druk hebt. Stress kan namelijk een grote trigger zijn voor rokers. Maak daarnaast een lijst met redenen om te stoppen met roken. Kom je een keer in de verleiding om een sigaret te roken? Zoek je lijstje er dan bij voor houvast. Vertel al je vrienden en familieleden dat je bent gestopt met roken. Zij kunnen je steunen en motiveren om het stoppen vol te houden. Doe tot slot alles wat je aan roken doet denken de deur uit, bijvoorbeeld aanstekers en asbakken. Zorg er ook voor dat je helemaal geen sigaretten meer in huis hebt.

2. Gebruik hulpmiddelen

Wees niet bang om hulpmiddelen te gebruiken om jou te helpen bij het stoppen met roken. Denk hierbij aan nicotinepleisters of nicotinekauwgom. Uit onderzoek is gebleken dat de kans dat je het volhoudt groter is als je gebruik maakt van hulpmiddelen. Op deze manier heb je minder last van ontwenningsverschijnselen. Je kunt ook gebruik maken van medicijnen. Enkele voorbeelden zijn: Varenicline, Nortriptyline en Bupropion. Let op: hulpmiddelen zijn geen wondermiddel om te stoppen. Je moet zelf ook gemotiveerd zijn.

3. Laat je ondersteunen door een app

Er zijn verschillende apps beschikbaar die je kunnen helpen bij het stoppen met roken. Zo zijn er apps die bijvoorbeeld bijhouden hoeveel geld je hebt bespaart en hoe je gezondheid is verbeterd. Vaak is het ook mogelijk om te chatten met andere stoppers, zodat je ervaringen en tips kunt uitwisselen. Enkele voorbeelden van handige apps zijn: Quit Now! de Stoptober App en Stopstone.

4. Beloon jezelf

Het komt voor dat je op een gegeven moment de motivatie verliest om het stoppen met roken vol te houden. Om dit te voorkomen kun je jezelf een beloning geven als je het stoppen voor een bepaalde periode hebt volgehouden. Geef jezelf bijvoorbeeld een cadeau van het geld dat je normaliter had uitgegeven aan een pakje sigaretten. Rookte je een pakje per dag? Dan bespaar je ongeveer € 2000,- per jaar. Daar kun je flink van shoppen of op vakantie gaan!

5. Volg een stoppen-met-roken-cursus

Deze cursus wordt door de meeste zorgverzekeraars volledig vergoed vanuit de basisverzekering. Met hulp verdubbel je jouw kans om succesvol te stoppen. Vergoedt jouw zorgverzekeraar deze cursus niet? Dan is het mogelijk om over te stappen naar een andere verzekeraar. Overstappen van zorgverzekeraar kan ieder jaar vanaf half november tot en met 31 december. Online zorgverzekeringen vergelijken loont. Zo kun je vergelijken op premies en voorwaarden.

Deel dit bericht op

Lees ook

» Stoptober: Nederland gooit de peuk d’r in!
» Een spanningsvrij lichaam, wie wil dat niet!
» Okselproblemen
» Het geheim van gezond ouder worden
» Zo brengt u re-integratie tot een goed einde
Redactie

15-10-2018 om 10:17

Tags: , ,


Reageren op dit artikel