Wat vindt u van dit artikel? - 1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (9 stem, gemiddelde: 4,78 van de maximaal 5 sterren)
Loading...

Het is heerlijk zomerweer buiten! Je zou zeggen: haast te warm om je op welke manier dan ook in te spannen. Je trainingsschema trekt zich natuurlijks niks van de hitte aan. Dat betekent dat je gewoon in de sportschool wilt staan, 30 graden buiten of niet. Het goede nieuws is dat dit ook gewoon kan!

Niet minder, maar anders

Wanneer er een warme periode in Nederland is, betekent dat niet dat het heel de dag van vroeg tot laat snikheet is. Er zijn altijd momenten dat het wat koeler is. ’s Ochtends en ’s avonds bijvoorbeeld. Je zult merken dat het flink wat warmte scheelt als je ’s ochtends vroeg of ’s avonds laat komt sporten. En als je dan lekker bezig bent, kies er dan eens voor een andere sport te doen dan die je meestal gewend bent! Een halfuur fietsen is minder inspannend dan een halfuur op de lopende band.

Warming-up

Het maakt best wat uit of je op een warme dag of op een frisse dag sport. Daarom is het goed om niet alleen het moment van je training, maar ook de soort training die je doet aan te passen. Zorg daarnaast voor een minder lange en minder intensieve warming-up en voer deze bijvoorbeeld in de schaduw uit. Wat je ook kan helpen, is van tevoren je lichaam vast laten afkoelen door middel van pre-cooling.

Verantwoord sporten als het warm is

Het is goed om je extra voor te bereiden als je gaat sporten in deze warmte. We geven een paar tips voor fanatieke sporters:
• Drink en eet genoeg! Water is goed, maar als aanvulling op je vochtvoorraad kun je zogenaamde isotone sportdranken drinken. In isotone dranken zitten veel opgeloste deeltjes (zoet en suiker) die overeenkomen met iemands lichaamssappen. Daarmee vul je dus je eigen tekorten weer aan.

• Als je korter dan 45 minuten gaat sporten is het drinken tijdens de inspanning niet per se nodig. Wel is het belangrijk dat je van tevoren genoeg gedronken hebt.

• Zorg voor goede kleding: kleed je niet te warm (witte kleding is lekker koel) en zorg voor hoogwaardige materialen.

• Na het sporten is het belangrijk om een goede cooling-down te doen. Drink en eet wat om de verloren mineralen, vocht en koolhydraten aan te vullen. En trek droge kleren aan – heerlijk!

• Bij het sporten in de warmte is het vooral belangrijk dat je luistert naar je eigen lichaam. Zo blijft sporten leuk, ook als het buiten 30 graden is.

We zien je graag verschijnen bij Work Out!
www.workoutvelsen.nl

Deel dit bericht op

Lees ook

» Lijf en Gezondheid rent voor Kika
» HIIT Zaktraining bij Work Out Velsen
» Hij valt meteen in slaap na de seks
» Hardlopen voor Preventie
» Klussen en bewegen tegelijk: werken aan uw nieuwe tuinproject
Redactie

10-07-2017 om 16:09

Tags: , ,


Reageren op dit artikel