Wat vindt u van dit artikel? - 1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (6 stem, gemiddelde: 4,83 van de maximaal 5 sterren)
Loading...

Trampoline springen houd je op een gezonde en vrolijke manier in beweging en het is kinderlijk eenvoudig: bouncen kan iedereen! Met trampolinespringen kun je zelf de intensiteit bepalen, waardoor bouncen geschikt is voor iedere leeftijd. Daarnaast is het ontzettend leuk om te doen!

Voordelen trampolinespringen goed voor gezondheid!
Zo is trampolinespringen ontzettend goed om af te vallen (je verbrand ontzettend veel calorien), activeert het je lymfesysteem, het is vriendelijk voor je rug en tussenwervelschijven, je traint al je spieren, het is niet belastend voor je gewrichten en je krijgt een verbeterde houding en bloedsomloop.

Een NASA studie
Dr. A. Bhattacharya concludeert in een NASA onderzoek dat bewegen op een trampoline een uitstekende vorm van beweging is voor gezonde jongeren en senioren, mensen met een lichamelijke beperking en mensen die moeten revalideren na een ongeluk of letsel. Daarnaast is het zo dat elk deel van het lichaam, elke lichaamscel, wordt blootgesteld aan de nodige impulsen waardoor de lichaamscellen ook daadwerkelijk sterker worden.
Trampolinespringen is dus geschikt voor mensen die lekker willen fitnessen, aan hun lijn willen werken of voor het verhelpen van allerlei lichamelijke kwalen.

Trampolines met metalen veren vs. bungee elastiekringen veren
Bewegen op een trampoline met bungee elastiekringen zorgt ervoor dat gewrichten, tussenwervelschijven en botten niet worden overbelast. Dit is een stuk veiliger en gezonder dan op “gewone” minitrampolines met metalen veren, die een schokbelasting op de gewrichten en rug geven. Door de langere afremfase op een elastiek geveerde trampoline is bewegen bovendien een stuk effectiever!

Een goed voorbeeld van een bungee elastiek geveerde minitrampoline is de in Duitsland gefabriceerde bellicon®. Deze is oorspronkelijk ontworpen voor revalidatie doeleinden.
De bellicon® onderscheidt zich van andere minitrampolines door zijn soepele springmat en sterke elastiekringen. Een groot voordeel is dat de elastiekringen af te stemmen zijn op het gewicht van de gebruiker.

Als je je echt lekker in het zweet wil werken, probeer dan eens een JustBounce workout thuis op je eigen trampoline: https://www.youtube.com/watch?v=7aJf-nDrZsc

Hoe kan ik de trampoline inzetten voor mijn gezondheid?
Om bijvoorbeeld aan je gewicht, verbetering van kracht, lenigheid, conditie en balans te werken en de best mogelijke resultaten te bereiken is het van belang om minstens 3 keer per week 20-30 minuten trampoline te springen. Bouw dit echter langzaam en in stappen op. Daarbij kun je de intensiteit ook langzaam opvoeren. Begin met 10 minuten en voeg elke week 2 tot 3 minuten toe. Je kunt hiervoor ook speciale workout DVD’s gebruiken (zoals die van JustBounce®) of youtube filmpjes opzoeken.

Mocht je aan een lichamelijke klacht willen werken, bouw je schema dan nog langzamer op. Begin met 5 minuten en verleng dit wekelijks met een paar minuten. Belangrijk: beweeg vanuit ontspanning, bij lichamelijke klachten is op-en-neer veren al voldoende!

Conclusie
Trampolinespringen brengt tal van gezondheidsvoordelen en is geschikt voor iedereen! Zelfs de NASA is die mening toegedaan. Zorg ervoor dat je gebruik maakt van een trampoline met elastieken veren zoals de bellicon®, op deze manier beweeg je veilig zonder je lichaam te overbelasten. Daarnaast is het belangrijk om de trainingsduur en intensiteit langzaam op te bouwen.

www.bellicon.nl

 

Deel dit bericht op

Lees ook

» Verlanglijstje: buikspieren!
» Lijf en Gezondheid rent voor Kika
» Thuis fit met Carlos Lens
» Lekker buiten sporten!
» Voeding en beweging bij de Food and Fit coach
Redactie

27-03-2015 om 13:55

Tags: , ,


Reageren op dit artikel