Wat vindt u van dit artikel? - 1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (6 stem, gemiddelde: 5,00 van de maximaal 5 sterren)
Loading...

Rekken! Maakt je ontspannen, vitaal en blij

Gezond eten, sporten; er is steeds meer aandacht voor een bewuste en gezonde levensstijl. Wie wil zich nou niet fit en energiek voelen? Maar doen we daarin wel altijd datgene wat goed is voor ons lichaam én voor onze geest? Nu is dat best lastig te beantwoorden, want elk lichaam is anders en heeft ook eigen unieke behoeften. Toch vergeten de meesten van ons hoe belangrijk het is om naast de inspanning(en) die we leveren, ook te ontspannen. En dat naast krachttraining of fanatieke sportbeoefening, rekken ook heel erg van belang is.

Hiermee wordt niet het ‘oprekken’ bedoeld als in een warming-up, voordat we beginnen met een training. Hierover zijn de meningen verdeeld en wordt ook wel gezegd dat statisch rekken voor een training, niet resulteert in verminderde spierspanning. Met het rekken waar we het nu over hebben, willen we minimaal twee minuten in een houding blijven (zonder kracht), zodat we dieperliggende spieren bereiken, maar onder andere ook het bindweefsel en de pezen.

Neem als voorbeeld de psoasspier. Ruimte in, en rondom deze spier, is erg belangrijk. Deze spier verbindt de borstwervels en de lendenwervels met onder andere de spieren van het bovendijbeen, bij het heupgewricht. Deze spier zorgt ervoor, naast heel veel andere dingen, dat we kunnen lopen. Eigenlijk logischerwijs staat deze spier in verbinding met ons vecht-of-vlucht systeem; zodat wanneer het nodig is, we in staat zijn tot actie. Maar zonder dat we het doorhebben, reageert deze spier ook op andere vormen van spanning. Zo kan in een file staan, een spannende film kijken, of een discussie voeren, ons stressmechanisme al activeren en zo onze psoas beïnvloeden. Door onze levensstijl waarin ons stressmechanisme regelmatig wordt geactiveerd, wordt dus ook onze psoas voortdurend aangespannen. Hierdoor wordt deze spier steeds meer gespannen en korter.  Op langere termijn bestaat de mogelijkheid dat hierdoor klachten ontstaan als een verkeerde lichaamshouding, rugpijn, pijn in de lies, maar ook ademhalingsproblemen of hartkloppingen kunnen zich voordoen. Dit komt doordat de spier doorloopt tot aan ons middenrif en hiermee ook onze ademhaling beïnvloedt. Maar het gaat nog verder dan dat. Wanneer spieren teveel verkorten en verstijven kun je je misschien ook voorstellen dat de ruimte voor organen is ons lichaam minder wordt en functies hiervan kunnen worden beïnvloedt. Zonder er verder te diep op in te gaan, geeft het al aan hoe bijzonder ons lichaam in elkaar zit, maar ook hoe alles met elkaar in verbinding staat. Voorkom dat jouw lichaam continue het idee heeft onder stress te staan en in een cirkel raakt van het stressmechanisme, door een te strakke psoas en hoge ademhaling.

Ga in dit voorbeeld voor rekoefeningen in het heupgebied en creëer meer ruimte in het lichaam. Hiermee komt ons lichaam weer in een rustiger vaarwater, vermindert spanning in ons lijf, ervaren we minder stress en voelen we ons blij. Meer ruimte in ons lichaam creëert ook meer rust en ruimte in ons hoofd. Yin yoga is een goede manier om dit te bereiken. Een rustige vorm van yoga waarbij je houdingen langer vasthoudt en de dieperliggende weefsels stimuleert.

Wat kun je makkelijk thuis doen?

Een hele makkelijke oefening is om elke ochtend en/of avond je knieën te ‘knuffelen’ (worden we ook blij van). Ga op je rug liggen op een stevige ondergrond en breng één knie naar je borst terwijl je het andere been aan de vloer houdt. Wanneer dit niet prettig voelt kun je je andere been meer buigen. Hou elke knie 2 minuten vast.

Neem vooral de tijd en heb geduld.

Auteur Amber Hanning

www.amberhanning.nl
 

Deel dit bericht op

Lees ook

» In de flow bewegen door muziek
» Geen fit paard zonder ruiterfitheid
» Shockwave bij hielspoor klachten helpt!
» Wil jij die killerbody?
» Mobiliteit voor ouderen: tips om mobiel te blijven als u ouder wordt
Redactie

23-02-2017 om 12:55

Tags: , ,


Reageren op dit artikel