Wat vindt u van dit artikel? - 1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (Nog geen beoordelingen)
Loading...

Lekker buiten sporten, naar de sportschool of trainen met een personal trainer. We doen er alles aan om fit de zomer in te gaan.

In mijn eigen trainingsstudio train ik mannen en vrouwen. Mannen worden vaak enthousiast als ik met gewichten aankom en zeg: we gaan krachttraining doen, vrouwen daarintegen iets minder en krijg ik vaak bange gezichten en de vraag, word ik dan niet breed en gespierd?

Progressieve krachttraining is voor vrouwen de ultieme manier om een gezond, fit en strak lichaam te creëren. Als gevolg van regelmatige krachttraining met voldoende intensiteit, treden er na verloop van tijd fysiologische aanpassingen op. Botten krijgen een hogere dichtheid, hormonale regulatie verbetert (bijvoorbeeld een beter beheersbaar menstruatie periode), etc. Door krachttraining zal de spiermassa toenemen, waardoor de metabolisme zal toenemen, als gevolg dat er meer calorieën in rusttoestand worden verbrand. Verhoogde spierontwikkeling zorgt uiteindelijk voor mooie vormen en stevige rondingen aan het lichaam!

Vrouwen hoeven niet bang te zijn om er te gespierd uit te gaan zien. Naast krachttraining is het onnodig om urenlang cardio oefeningen te doen, om een “vrouwelijke” figuur te behouden. De waarheid is simpelweg dat vrouwen van nature niet de hormonale ondersteuning krijgen om zoveel spiermassa te kunnen ontwikkelen als mannen.

Ik zeg nu niet dat iedereen opeens krachttraining moet gaan doen. Bootcamp is bijvoorbeeld ook intensief, daar train je ook kracht, stabiliteit en conditie, het is maar net wat je doel is.

 

Hier alvast een paar tips om je fit de zomer in te gaan:

  • Sport minimaal 2 keer in de week
  • Eet gevarieerd, groente, fruit, vlees en vis
  • Sla geen maaltijd over
  • Eet altijd de volkorenvariant zoals meergranen brood, volkorenpasta of zilvervliesrijst
  • Drink ongeveer 2 liter water verspreid over de dag
  • Voor het ontbijt visolie en multi vitamine
  • Bak in kokosvet (zorgt ervoor dat koolhydraten langzamer worden opgenomen in het lichaam)
  • Geen of minimaal alcohol
  • Probeer je koolhydraat inname te beperken Denk hierbij aan de piek die deze geeft in je bloedsuikerspiegel
  • Vermijd stress
  • Probeer 8 uur per nacht te slapen

Fijne zomer! Sharony van der Wiel

www.sharonyvanderwiel.nl

 

Deel dit bericht op

Lees ook

» ‘Xoepele’ spieren én gewrichten dankzij Axanova!
» Drie tips die u zeker moet doen in de Franse Pyreneeën
» Ingesleten trainingsgewoontes
» Krachttraining noodzaak voor mooi, strak figuur
» Hoeveel calorieën verbrand je met fietsen en wandelen
Redactie

26-06-2015 om 11:18

Tags: , , ,


Reageren op dit artikel