Wat vindt u van dit artikel? - 1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (Nog geen beoordelingen)
Loading...

Laat ’s avonds het badkamerlicht uit

Verlichting in de badkamer zou een aparte instelling moeten hebben voor de avond- en nachturen. Daarvoor pleit de Britse neurowetenschapper Russell Foster. Hij stelt dat onze nachtrust eronder te lijden heeft wanneer we ons, kort voor het slapen gaan, enige tijd in een felverlichte badkamer ophouden. Poets daarom bij voorkeur je tanden in het donker…!

Voor veel mensen is het een dagelijkse routine om, voordat ze naar bed gaan, even de badkamer in de wandelen voor een aantal gebruikelijke handelingen, zoals het poetsen van de tanden. Maar die badkamers zijn in de meeste gevallen ruimtes met veel licht en veel witte muren en/of plafonds. Al dat licht heeft een negatief effect op ons bioritme, zo meent Russell Foster. De in Oxford werkzame wetenschapper wijst op het feit dat wij gedurende de avond signalen krijgen dat het tijd is om te gaan slapen en dat we ons daarop inwendig al voorbereiden. Buiten treedt de duisternis in en als vanzelf worden daarmee signalen aan onze hersenen afgegeven die duidelijk maken dat de nachtrust aanstaande is. En dan is daar opeens een bundel fel wit licht in de badkamer. Terwijl ons lichaam bezig is om over te schakelen naar de ruststand, wordt het in verwarring gebracht door dat uitbundige licht. In feite wordt je lichaam weer wakker gemaakt, terwijl dat juist niet de bedoeling is. Je hebt namelijk vervolgens meer moeite om in slaap te komen. Daardoor kan er zelfs een chronisch slaaptekort ontstaan. Immers, je was van plan te gaan slapen maar je komt pas veel later in slaap. De tijd die je wakker doorbrengt gaat af van je netto hoeveelheid slaap en daarmee komt ook je gezondheid in gevaar. Immers, slaaptekort kan de kwaliteit van het immuunsysteem behoorlijk ondermijnen en resulteert daarnaast ook in een verhoogd risico op ernstig overgewicht (obesitas) en psychische aandoeningen. Om gezond te leven is het van belang om verstoringen van ons natuurlijke ritme zoveel mogelijk te vermijden.

Lees hier wat de specialisten zeggen over slaapproblemen door een verstoord bioritme: https://slaapcentrum.slingeland.nl/kenniscentrum/Ziekte–Aandoening/Verstoorde-biologische-klok/837/861.

Deel dit bericht op

Lees ook

» Hoe zorgt u voor een goede nachtrust?
» Hoe slapen we allemaal?
» Slecht slapen, hoe kom je de dag door
» Hoe om te gaan met slaapproblemen?
» Ritalin tegen ADHD
Redactie

31-12-2015 om 10:49

Tags:


Reageren op dit artikel