Wat vindt u van dit artikel? - 1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (5 stem, gemiddelde: 4,20 van de maximaal 5 sterren)
Loading...

Laat naar bed gaan maakt dikker

Laat naar bed gaan maakt jongeren en jongvolwassenen dikker. Er lijkt een relatie te bestaan tussen het tijdstip waarop jongeren naar bed gaan en de mate waarin zij kampen met overgewicht. Onderzoek aan de Berkeley Univesity in California hebben ontdekt dat mensen die de nachtrust uitstellen tot later op de avond vaker kampen met een teveel aan kilo’s lichaamsgewicht.

Overgewicht is een groot probleem. Met name in de westerse wereld is een groot deel van de bevolking te dik. De Amerikaanse onderzoekers bestudeerden de gegevens van ruim drieduizend jongeren en volwassenen. Daarbij stuitten ze op een interessant verband tussen het tijdstip waarop deze mensen doorgaans naar bed gaan en de mate waarin sprake is van overgewicht. Laat opblijven blijkt nadelige effecten te hebben. Het zou daarbij echt gaan om het moment waarop de nachtrust wordt genoten en niet om de totale duur van de slaap. Ook lijkt het erop dat de hoeveelheid beweging die iemand krijgt geen invloed heeft op de toename van het gewicht door te laat gaan slapen.

Gesteld wordt dat een jongere of jongvolwassene per etmaal idealiter ongeveer negen uur slaap zou moeten hebben. Vaak wordt dat aantal slaapuren niet behaald. Met alle vervelende gevolgen van dien, want kennelijk is ons lichaam meer vatbaar voor gewichtstoename als we lang opblijven. Voor elk uur dat we later het bed in duiken, zou een jongere volgens de onderzoekers ongeveer twee punten extra scoren op de BMI-meter, de schaal waarmee we overgewicht uitdrukken. Onduidelijk is wat hiervan precies de reden is, maar al langer staat vast dat ons lichaam tijdens onze slaap belangrijke processen doormaakt. Mogelijk moet de oorzaak worden gezocht in het feit dat die processen door laat te gaan slapen te veel worden uitgesteld.

Veel nuttige informatie over slapen en handige tips voor wie de slaap maar moeilijk kan vatten zijn te vinden op http://www.slaapnodig.nl/.

Deel dit bericht op

Lees ook

» Powerful & balanced breakfast
» Carlos Lens smoothies
» Appeltaartontbijt
Redactie

14-12-2015 om 10:43

Tags: ,


Reageren op dit artikel