Coca Cola Gouden Windei 2014

Foodwatch noemt reactie 'teleurstellend' en start e-mailactie

Amsterdam, 1 oktober 2014 – Vanmorgen om 9:00 uur heeft foodwatch op het hoofdkantoor van Coca Cola het Gouden Windei 2014 uitgereikt. Het product Capri-Sun Multivitamin van de frisdrankgigant werd door ruim 10.000 consumenten als meest misleidende product van dit jaar verkozen. Helaas weigerde de woordvoerder de prijs in ontvangst te nemen. De mutinational stelde zich niet in de kritiek te herkennen.

Coca Cola Gouden Windei 2014

Foodwatch vindt dit een gemiste kans. Als reactie start Foodwatch een e-mailactie richting Coca Cola. Consumenten kunnen de multinational via de e-mailactie aansporen de kritiek serieus te nemen, het suikerrijke drankje niet meer richting kinderen te promoten en te stoppen met het misleiden van ouders. “Het is bijzonder jammer dat een grote speler als Coca Cola zijn verantwoordelijkheid niet wil nemen en op deze manier de oproep van duizenden consumenten naast zich neerlegt. Ze hadden een mooie voorbeeldrol kunnen spelen in het kindermarketingdebat, maar kennelijk hebben ze nog een duwtje in de rug nodig”, aldus Meike Rijksen, campagneleider bij Foodwatch. Capri-Sun van Coca Cola ontving zo'n 38 procent van de ruim 26.000 stemmen. Eén zakje van 200 ml bevat 19 gram suiker, bijna net zoveel als dezelfde hoeveelheid cola. Omgerekend zijn dat bijna 5 suikerklontjes. Verder bestaat het drankje uit 12% vruchtensap uit concentraat, bronwater, natuurlijke aroma's en toegevoegde vitamines. Die laatste zijn vooral toegevoegd om het drankje onterecht een verantwoord imago te geven. Ouders worden misleid met de tekst 'drank met vruchtensappen en bronwater'. Ondanks het hoge suikergehalte wordt het drankje actief gepromoot richting kinderen. Cartoonfiguurtjes sieren de verpakking en van de doos kunnen ze een heus fotolijstje knutselen. 'Bedankt voor de Capri-Sun mam', staat er in grote letters op. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat kinderen die gesuikerde drankjes drinken, dikker zijn dan hun leeftijdsgenoten die dat niet doen. Onderzoek van VUmc toont bovendien aan dat Nederlandse kinderen meer frisdrank drinken dan kinderen uit andere Europese landen. Bron: Foodwatch, www.foodwatch.org/nl

Wij waarderen je privacy.

Wij gebruiken cookies voor analyse, de mogelijkheid tot berichten te delen op social media en om advertenties te tonen. Door op Akkoord te klikken en verder te gaan stem je in met ons privacybeleid en kan je gebruik maken van deze functionaliteit.