Wat vindt u van dit artikel? - 1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (3 stem, gemiddelde: 4,67 van de maximaal 5 sterren)
Loading...

Waarom het beter is om niet altijd voor maximale ondersteuning te kiezen bij een e-bike

De elektrische fiets is nog steeds aan een opmars bezig: bijna een op de drie nieuw verkochte fietsen in Nederland is een e-bike. De fiets met trapondersteuning is voor veel mensen een gezond alternatief voor andere gemotoriseerde vervoersmiddelen, waarbij grote afstanden afgelegd kunnen worden zonder veel inspanning van de bestuurder. Daarbij biedt de elektrische fiets uitkomst voor mensen met gezondheidsproblemen. Terwijl hartklachten of pijnlijke gewrichten normaal een drempel vormen voor het gebruik van de fiets, zorgt de hulp van de motor voor een minder zware belasting van het lichaam.

De e-bike wordt al lang niet meer alleen door 50-plussers gebruikt. Ook steeds meer jonge, ‘fitte’ consumenten schaffen een elektrische fiets aan. Ondanks dat deze groep over het algemeen minder last heeft van fysieke klachten, fietst een gedeelte permanent met maximale ondersteuning. De e-bike wordt dan gebruikt als een soort ‘elektrische snorfiets’, waarbij men zelf nauwelijks hoeft mee te trappen.

Toch zijn er genoeg redenen om vaker voor een lagere ondersteuningsstand (eco-stand) te kiezen.

1. Gezondheid:
De meeste moderne elektrische fietsen met trapsensor ‘voelen’ als de gebruiker meer kracht zet bij dezelfde trapfrequentie, wat bijvoorbeeld duidt op tegenwind of op een helling. Bij een goede elektrische fiets is het echter niet nodig om permanent voor de zwaarste ondersteuning te kiezen als er verder geen gezondheidsklachten zijn. Fietsen in de eco-stand vraagt om meer fysieke inspanning van de bestuurder zelf. Een fietstocht naar het werk of naar de supermarkt is een uitgelezen mogelijkheid om aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van 30 minuten beweging te komen.

2. Controle:
Met name bij e-bikes met voorwielaandrijving ervaren sommige fietsers dat ze minder controle hebben wanneer ze met maximale ondersteuning fietsen. Bij deze stand kan de snelheid binnen enkele seconden oplopen tot 25 kilometer per uur, waardoor de reactiesnelheid op de proef wordt gesteld.

3. Actieradius:
Een lager ondersteuningsniveau vergt minder energie van de batterij, wat zal resulteren in een aanzienlijk grotere actieradius. De accu kan immers slechts gedurende een beperkte periode het maximale vermogen leveren.

4. Slijtage:
Door te kiezen voor een hogere mate van trapondersteuning wordt de accu zwaarder belast. Het proces van slijtage wordt op deze manier versneld. Veel mensen met een e-bike merken dat de batterij al na 3 jaar slechter presteert als gevolg van slijtage. Het is in dat geval overigens niet nodig om direct een nieuwe accu aan te schaffen. Tegenwoordig bestaan genoeg mogelijkheden om een fietsaccu te reviseren. Revisie houdt in dat de versleten cellen in de accu vervangen worden.

Is fietsen in de zwaarste energiestand dus af te raden?

Nee, niet altijd. Soms vragen de omstandigheden of de conditie van de bestuurder om maximale ondersteuning van de motor. Bovendien kiezen veel consumenten voor een e-bike, juist omdat ze op een meer ontspannen manier willen fietsen. Echter, voor het welzijn van zowel de accu als de bestuurder is het beter om regelmatig voor een middelzware, tot lichte ondersteuning te kiezen.

Deel dit bericht op

Lees ook

» Bureaustoel Nuance speciaal voor vrouwen
» Vijf redenen om in januari te beginnen met sporten!
» De fun van trainen
» Mckenzie therapie tegen rugpijn
» Lage rugklachten? Last van stijvigheid?
Redactie

11-10-2017 om 11:55

Tags: ,


Reageren op dit artikel