Wat vindt u van dit artikel? - 1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (1 stem, gemiddelde: 5,00 van de maximaal 5 sterren)
Loading...

Drink water, elke dag voldoende!

Alle campagnes van overheden, drinkwaterbedrijven en gezondheidsorganisaties ten spijt, we drinken nog steeds niet voldoende water. Anderhalve liter vocht per dag innemen is wat minimaal wordt geadviseerd, maar ruim een derde van de Nederlanders haalt die hoeveelheid niet. Opvallend daarbij is dat we het wel willen, maar kennelijk desondanks niet doen…!

TNS Nipo onderzocht in opdracht van Spa hoe het gesteld is met de waterconsumptie in Nederland. Bijna iedereen (96%) weet wel dat we anderhalve liter water per dag moeten drinken, maar een grote groep mensen houdt zich daar niet aan. Vraag je de Nederlander of hij van mening is gezond te drinken, dan antwoordt slechts een derde met ‘Ja’. Het gaat overigens wel beter dan een paar jaar geleden, maar we zijn er nog niet. In het onderzoek werd ook gekeken naar de momenten waarop we drinken. Dat blijkt eigenlijk de hele dag door te zijn. Een kwart van de ondervraagden heeft altijd een flesje water bij zich om te kunnen drinken op ieder gewenst moment. Verder nemen we vaak een glaasje water bij het opstaan, na een maaltijd en één op de vijf drinkt ook ’s nachts water.

Wat drinken we verder zoal?
Koffie, thee en bier worden na water het vaakst genoemd. Veel mensen blijken in te zien dat suikerhoudende frisdranken een minder gezond alternatief zijn voor water, door 72% van de ondervraagden wordt aangegeven dat zij die dranken liever inruilen voor water wanneer ze aan de slanke lijn denken.

Overigens is de hoeveelheid vocht die we moeten innemen ook sterk afhankelijk van wat we eten. Anderhalf tot twee liter vocht hebben we onder meer dagelijks nodig voor een goede werking van ons darmstelsel. Maar als we extra vezels of een vezelpreparaat innemen, stijgt ook de behoefte aan water, tot wel 2,5 liter per dag. Daarom is water de voedingsstof waarvan we het snelst een tekort krijgen. Gelukkig is dat tekort ook relatief simpel weer aan te vullen. Verder zijn de leeftijd, de mate van lichamelijke inspanning, de omgevingstemperatuur en het aantal vezels dat je gebruikt van invloed op de waterbehoefte.

Op de website van het voedingscentrum staat een gedetailleerd overzicht van onze waterbehoefte, uitgesplitst naar leeftijd en geslacht: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/trefwoord/vocht.aspx

 

 

Deel dit bericht op

Lees ook

» Begin onbezorgd aan het glutenvrije dieet met deze tips
» Afvallen met Ralph Moorman
» Hoe kom ik van mijn keelpijn af?
» Calorieën tellen onzin?
» 5 fabels over afvallen ontkracht
Redactie

23-07-2015 om 14:38

Tags: , ,


Reageren op dit artikel