Wat vindt u van dit artikel? - 1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (Nog geen beoordelingen)
Een moment geduld, wij verwerken uw stem...

Verlicht hooikoortsklachten, verminder biogene aminen

Wil je minder hoestend en proestend het voorjaar doorkomen? Dan kun je in je voeding rekening houden met de hoeveelheid biogene aminen die je eet of drinkt. Biogene aminen kunnen voor heftige overgevoeligheidsreacties zorgen en zelfs een negatief effect hebben op ons gedrag, vooral als je systeem (over)gevoelig of uit balans is.

Histamine, de bekendste biogene amine
Biogene aminen zijn verbindingen in de voeding die gemaakt worden uit aminozuren; de bouwstenen van eiwitten. Tyramine, (nor)adrenaline, dopamine en serotonine zijn bekende biogene aminen. Minder bekende zijn fenylethylamine, putrescine, tryptamine, salicylaten, benzoaten, cadaverine, spermine en spermidine. De bekendste biogene amine is histamine. Deze stof maakt je lichaam zelf aan en speelt een grote rol bij allergische reacties.

In de natuur ontstaan biogene aminen bij de afbraak van bepaalde eiwitten. Biogene aminen vind je in vele voedingsmiddelen en worden gevormd door de verwerking, rijping, fermentatie, gisting en opslag (bederf) van deze voedingsmiddelen. Vis (uit blik), noten, kruiden en specerijen, nachtschaden (paprika, tomaten, pepers, aubergine, aardappelen én tabak), zuurkool, kippenei-eiwit, cacao, alcohol, chocolade en oude kaas of schimmelkaas zijn rijk aan biogene aminen of histamine vrij makers. Biogene aminen zijn betrokken bij lichaamsprocessen zoals de spijsvertering, bloedsomloop en ademhaling en kunnen daar dus negatieve reacties geven.

(Pseudo) allergische reacties door onvoldoende afbraak
Een gezond functionerend lichaam kan zelf de verbindingen van de biogene aminen afbreken of verwerken. In de darmen zit een afbraaksysteem en in de lever wordt bijvoorbeeld histamine verwerkt door de methylering. Dit is één van de zes fabrieken in de lever waarin ‘afval’ wordt verwerkt. Is je systeem gezond en werken het afbraaksysteem in je darmen en de fabrieken in je lever optimaal, dan vormen biogene aminen normaal gesproken geen risico voor het lichaam.

Maar werken deze afbraak- of verwerkingssystemen onvoldoende of is het lichaam uitgeput en is er een overschot aan biogene aminen, dan kunnen er allerlei klachten ontstaan die lijken op allergische reacties. In tegenstelling tot klassieke allergische reacties, speelt het immuunsysteem bij biogene aminen geen actieve rol. Daarom wordt een reactie op biogene aminen ook wel een pseudo allergische reactie (PAR) genoemd.

Slijmvliezen in vuur en vlam
Bij een hooikoortsaanval raken de slijmvliezen geïrriteerd. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan biogene aminen, en dan vooral aan histamine, kunnen er nog eens een schepje bovenop doen waardoor de slijmvliezen ‘in vuur en vlam’ komen te staan. Ze geven dan ontstekingen op de slijmvliezen in de keel, neus, oren, maag, darmen, longen en huid. Dit kan zich weer uiten in hooikoorts klachten zoals: niesaanvallen, volle holtes, loop- of juist verstopte neuzen en tranende, brandende en jeukende ogen. Maar ook in hoofdpijn, benauwdheid, huiduitslag (eczeem), bronchitis, buikpijn, zwellingen, roodheid en zelfs gedragsveranderingen.

Beperk de grootste triggers
Om hooikoortsklachten te verminderen, kun je tijdelijk, ongeveer zes tot acht weken, biogene aminen zo veel mogelijk vermijden. Let dan vooral op de grootste triggers zoals kruiden en specerijen, een overmaat aan eiwitten en suikers in de voeding en kant- en klaar producten. Koffie, alcohol, cola, zwarte thee, diverse kruidentheeën, chocola en drop zijn ook grote triggers. Daarnaast is het belangrijk om rekening te houden met je constitutie, gezonde voeding te eten en voldoende vocht te drinken.

Hooikoortsklachten breder aanpakken
Wil je de kern van je hooikoortsklachten aanpakken, dan is het handig om naast het verminderen van biogene aminen ook andere zaken aan te pakken. Volg bijvoorbeeld leefstijladviezen die bij jouw constitutie passen, hanteer een goed dag- en nachtritme, stop met roken, zorg voor ontspanning en beweeg voldoende. Let daarnaast op je medicijn-, suppletie- en cosmeticagebruik en andere belastende omgevingsfactoren.

Door de grootste triggers tijdelijk weg te laten, komen slijmvliezen tot rust; ze worden immers niet constant geprikkeld. Wel is het belangrijk om tussentijds de slijmvliezen te voeden, zodat als je weer wat biogene aminen rijke voedingsmiddelen gaat introduceren, je klachten voorkomt.

Door middel van bloed- en ontlasting onderzoek kun je de kwaliteit van je lever en slijmvliezen ontdekken. Je begint dan eerst met een vrij sober eetpatroon. In de loop van de tijd worden bepaalde systemen onderzocht en gevoed en kun je verschillende voedingsmiddelen weer introduceren. Neem gerust contact met me op om samen naar een voedingsadvies op maat te werken, zodat je met een fris hoofd de lente doorkomt.

www.combivitaal.nl

Deel dit bericht op

Lees ook

» Minder snel dood dankzij de noot
» Reinig jezelf met Brandnetelthee
» Wei en melkquotum
» Verdwijnt vitamine D douche?
» Lijnzaad voor vrouwelijke gezondheid
Ellen Pijper

17-05-2016 om 17:23

Tags: , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

acupunctuur-castricum_0015309_largerectangle.jpg
nickys-place_0004175_skyscraper.jpg